Schumacher gunt zege aan teamgenoot

Michael Schumacher was gisteren op het circuit van Monza dicht bij zijn dertiende overwinning van het Formule 1-seizoen. Terwijl hij in de slotfase van de Grote Prijs van Italië op de tweede plaats reed, deed de coureur in zijn Ferrari geen pogingen om de leiding in de race te veroveren. De Duitser die zijn zevende wereldtitel twee weken geleden in Spa-Francorchamps veiligstelde, had er vrede mee dat zijn teamgenoot Rubens Barrichello als winnaar werd afgevlagd.

Wie alleen kennis had genomen van de uitslag van de race, zou kunnen vermoeden dat de zoveelste dubbelzege van Ferrari het resultaat was van een saaie optocht met voorop de twee wagens uit de Italiaanse renstal. De realiteit was anders. De vijftiende race van het seizoen was spannend, van begin tot eind.

In Monza vertrok Barrichello gisteren van pole-position. In de kwalificatie van zaterdag was hij aanzienlijk sneller dan de rest. Zijn voorsprong op nummer twee, de Colombiaan Juan Pablo Montoya (Williams-BMW), bedroeg meer dan een halve seconde. De derde startplaats was voor Schumacher.

Opvallend was het verschil in tactiek dat Ferrari voor zijn beide rijders toepaste. Op de baan die door een zware bui in de ochtend nog veel natte plekken vertoonde, had Barrichello gekozen voor intermediate-banden, terwijl Schumacher net als het grootste deel van het twintig rijders tellende veld had besloten op droogweerbanden te vertrekken. Barrichello slaagde er na de start in zijn koppositie te behouden, maar al na vijf ronden maakte hij zijn eerste pitstop om droogweerbanden te laten monteren. Zijn ploeggenoot Schumacher was toen door een schuiver in de eerste ronde – op het gedeelte waar Barrichello vier jaar geleden na een door Heinz-Harald Frentzen veroorzaakte crash een Italiaanse brandweerman doodreed – in de achterhoede beland. Vanaf de vijftiende plaats zette de regerend wereldkampioen de achtervolging in.

De Spanjaard Fernando Alonso was de nieuwe leider in de race, voor de Brit Jenson Button (BAR-Honda), Montoya, Kimi Raikkonen (McLaren-Mercedes) en Takuma Sato (BAR-Honda). Toen Barrichello terugkwam op de baan, bevond hij zich op de negende plek. Met Schumacher op dat moment als elfde leek het er even op dat geen van beide Ferrari-coureurs op het podium zou komen.

Toen Alonso zijn eerste pitstop maakte, nam Button de leiding over. De man die volgend jaar voor Williams-BMW hoopt uit te komen maar door de renstal van BAR-Honda aan zijn contract wordt gehouden, leek op weg naar zijn eerste overwinning in de Formule 1. Verder dan de tweede plaats, aan het begin van dit raceseizoen, was hij nog niet gekomen.

Schumacher dwong respect af toen hij de koppositie overnam van Button, die zijn tweede pitstop maakte. Toen de Duitser voor de tweede keer de pits opzocht voor nieuwe banden en brandstof, ging Barrichello weer aan de leiding, en even later kwam Schumacher weer op de vierde plaats terug, achter Barrichello (1), Button (2) en Alonso (3). Dertien van de 53 ronden voor het einde spinde Alonso van de baan. Alleen zijn linkervoorwiel stond nog op het asfalt, maar omdat Formule 1-wagens achteraanwieldrijving hebben, slaagde de Spanjaard er niet in om zijn Renault uit de grindbak te manoeuvreren. Voor Alonso betekende dat het einde van de race. En aangezien zijn ploeggenoot Jarno Trulli zich niet kon mengen in de strijd om WK-punten (eerste acht), verspeelde de renstal van Renault gisteren dure punten voor de strijd in het kampioenschap voor de constructeurs. Ferrari had die titel al binnen, maar de strijd om de tweede plaats is nog open.

Barrichello moest nog een derde pitstop maken en de voorsprong die hij als leider in de race had opgebouwd, was nog net voldoende om bij terugkeer op de baan de leiding te behouden. Aan het einde van het rechte stuk kwam Button net tekort om de Braziliaan te passeren. Button verloor op die plek zelfs zijn tweede positie toen hij werd ingehaald door Schumacher. En in die volgorde gingen de drie over de finish.

Voor Barrichello was het de achtste GP-zege in zijn carrière, voor Ferrari de dertiende overwinning van dit seizoen.

De vierde plaats was voor Buttons Japanse teamgenoot Sato. Die knappe prestatie, met twee wagens achter de Ferrari's, betekende dat BAR-Honda de tweede plaats in het constructeurskampioenschap overnam van Renault.

Over twee weken staat de voorlaatste race van het seizoen op het programma, in Shanghai, waar de eerste Grote Prijs van China wordt gehouden. De laatste race is in Japan.