Grote overname in reclamesector

Het Britse reclamebureau WPP heeft de kleinere Amerikaanse branchegenoot Grey Global overgenomen voor 1,3 miljard dollar (1,1 miljard euro). WPP betaalt de helft contant en de helft in aandelen, zo maakte het tot nu toe op één na grootste reclamebureau ter wereld vanmorgen bekend.

Met de overname komt WPP op gelijke voet te staan met de mondiale marktleider Omnicom. De gezamenlijke omzet van WPP en Grey Global kwam vorig jaar op 8,6 miljard dollar (7 miljard euro), evenveel als de omzet van Omnicom in dat jaar.

WPP troeft met de overname de Franse concurrent Havas af, die ook een bod had uitgebracht op Grey. Ook de investeringsmaatschappijen Hellman & Friedman en Kohlberg Kravis Roberts waren in de race om Grey over te nemen. WPP won door gisteren zijn bod te verhogen.

De overnameprijs waardeert Grey op 1.005 dollar per aandeel, 7 procent meer dan de slotkoers van vrijdag. Het aandeel WPP steeg vanmorgen met 2,8 procent in een reactie op de bekendmaking. Grey Global zal vanaf volgend jaar bijdragen aan de winst van WPP, aldus het bureau vanmorgen.

Nu Havas er niet in is geslaagd Grey over te nemen, wordt het Franse bureau zelf een overnameprooi, voorspellen analisten. Havas staat met een omzet van 1,6 miljard euro op ruime afstand van de `grote vier' in de mondiale reclamewereld: WPP, Omnicom, Interpublic en Publicis.

WPP is van plan Grey als een zelfstandig onderdeel te laten opereren, om belangenconflicten te voorkomen. Grey heeft bijvoorbeeld Procter & Gamble als klant, terwijl WPP voor Unilever werkt. Het is in de reclamewereld gebruikelijk dat een bureau niet voor de belangrijkste concurrenten van grote klanten werkt.

WPP is in Nederland onder meer eigenaar van de reclame- en pr-bureaus Media Insight, Ogilvy & Mather, Young & Rubicam en Hill & Knowlton.