Gouden Leeuw voor Mike Leigh

De Engelse film Vera Drake van Mike Leigh heeft zaterdag de Gouden Leeuw gewonnen op het filmfestival van Venetië. Actrice Imelda Staunton werd bekroond als beste actrice voor haar hoofdrol in dezelfde film.

,,Het is geweldig en heel geruststellend dat in deze cynische wereld serieuze, onafhankelijke, geëngageerde Europese films met een klein budget op deze manier erkend worden'', zei Leigh (61) nadat actrice Sophia Loren hem de prijs had overhandigd. Vera Drake is na Topsy-Turvy (1999) Leighs tweede kostuumfilm. De film speelt zich af in Londen in 1950 en gaat over een werkster met man en twee kinderen die gratis illegale abortussen uitvoert. Een controversieel onderwerp dus, maar Leigh, ook bekend van Secrets & Lies en Naked, is zo'n groot regisseur dat hij ook de scènes waarin Vera Drake schoonmaakt, kookt of een kopje thee zet spannend en hartverscheurend weet te maken. Leigh hoopt dat zijn film discussie over abortus zal losmaken. ,,In onze overbevolkte wereld is abortus een fundamentale kwestie geworden. Het is mijn taak daar vragen over te stellen.''

Het festival, voor het eerst onder directie van Marco Müller, werd vaak verweten dat het zich aan grote Amerikaanse films had verkocht, maar geen film uit dat land viel zaterdag in de prijzen. Zilveren Leeuwen gingen naar het Spaanse Mar adentro van Alejandro Amenábar (grote juryprijs) en naar de Koreaan Kim Ki-duk voor Binjip (beste regie). Ook de acteursprijzen bleven in Europa. Imelda Staunton kreeg de Coppa Volpi voor beste actrice voor de titelrol in Vera Drake, en Javier Bardem werd bekroond voor Mar adentro, waarin hij een verlamde man speelt die om euthanasie smeekt. De Amerikaanse uitverkoop leek ook zonder deze prijzen een wat absurd verwijt, omdat het Venetiaanse festival altijd door de Amerikaanse studio's gebruikt wordt om hun grote herfstfilms in de schijnwerpers te zetten.

De 61ste editie van het festival was ook een van de slechtst georganiseerde. Veel voorstellingen begonnen te laat of leken uitverkocht, terwijl de zaal dan half leeg bleek. Ook de prijsuitreiking, voor het eerst niet op het Lido maar in het prestigieuze theater La Fenice, verliep niet foutloos. De presentatrice wilde de Gouden Leeuw al uitreiken toen de Zilveren Leeuw nog niet was uitgedeeld, waardoor even niet meer duidelijk was wie wat had gewonnen.

Grote verliezer was zaterdagavond Le Chiavi di Casa van Gianni Amelio, die geen enkele prijs kreeg, maar vooraf door Italiaanse critici en publiek als favoriet was aangeduid. ,,Venetië verraadt Amelio'', kopte de Corrière della Sera gisteren. Vorig jaar werd voor de grote prijzen ook al Buongiorno, Notte van Marco Belocchio gepasseerd, wat naar verluidt mede bijdroeg aan het vertrek van Moritz de Hadeln als festivaldirecteur. Amelio, die in 1998 wel de Gouden Leeuw won voor Così ridevano, begreep zelf weinig van de Italiaanse ophef. ,,Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom ik zou moeten zeggen dat ik het slachtoffer ben geworden van onrecht'', zei hij in La Repubblica. ,,Mike Leigh heeft de Gouden Leeuw gewonnen, niet zomaar iemand.'' Het is alsof de Italianen niet meer willen inzien dat op een internationaal filmfestival geen land in het voordeel moet zijn, ook het `thuisland' niet. Müller kwam de critici wel tegemoet door de regels van het festival zo te veranderen dat, net als in Cannes, niet alle prijzen naar dezelfde films kunnen gaan. Maar ook nieuwe regels garanderen niets. Mike Leigh kon het niet nalaten er in zijn dankwoord op te wijzen dat Vera Drake voor de competitie van het festival van Cannes geweigerd was.