Giftige gondeliers in gevecht met hoge golven

De gondeliers van Venetië zijn boos, zeg maar gerust giftig. Het zijn de golven die hun humeur verpesten. De te hoge en als maar hoger wordende golven moeten lager. Maar burgemeester Paolo Costa van Venetië wil er niks aan doen, zo menen zij.

,,Schande'', briest gondelier Roberto Luppi, terwijl hij zijn gondel op koers probeert te houden op de watervlakte voor het San Marco plein. Lupi is de woordvoerder van de 425 mannen die een licentie hebben om een gondel te varen in de grachten van Venetië. Vorig weekeinde leidde hij een grote demonstratie tegen de hoge golven en tegen de burgemeester. Vlak voor de historische regata van Venetië vroegen ze voor het oog van de internationale pers aandacht voor hun leed. De boottaxi's en de bootbussen (Vaporetto's) moeten zachter varen. ,,Ze vertrekken vaak op volle kracht van hun haltes en creëren dan golven hoger dan een meter.'' En dat wordt zelfs de met krachtige armen uitgeruste gondeliers te gortig.

Terwijl Luppi dit vertelt passeert er net een Vaporetto. De gondel begint heftig te schudden. De gondelier rukt staande op de achterplecht uit alle macht aan zijn riem. Op een haar na missen we een paal. ,,Zie je wel'', zegt hij nog nahijgend. ,,Dit is levensgevaarlijk. De politie moet de snelheid van de boten gaan controleren. Er zijn regels, maar de burgemeester laat ze niet handhaven.''

Vorige week nog viel een Nederlandse familie over boord in het Canal Grande, zich door het hart van Venetië slingert. Een Vaporetto botste tegen een gondel. Die kapseisde en de familie raakte te water. Een vader, een moeder, een kindje van zes jaar en een van veertien maanden. ,,Dat kleintje verdween voor een minuut onder water, totdat gondeliers het terugvonden en wisten te redden. Het is gereanimeerd, meteen met een helikopter overgebracht naar een ziekenhuis in Padua en lijkt godzijdank weer in goede conditie.''

27 jaar is Luppi nu gondelier. In tegenstelling tot de meeste van zijn collega's nam hij het werk niet over van zijn vader. Hij studeerde boekhoudkunde, maar besloot voor zijn passie te kiezen, de gondel. Ook toen hij begon waren er al zo'n vierhonderd gondels in Venetië, maar er voeren veel minder motorboten.

Luppi is trots op zijn gondel, zijn vak en zijn stad. Hij verdient goed, ,,zoals een gespecialiseerd arbeider''. ,,En het is een eer om als gondelier de stad Venetië te mogen representeren.'' Daarom verzetten de stuurmannen van de langwerpige zwarte boten zich ook zo tegen die hoge golven, zegt hij. ,,Die hinderen niet alleen ons, ze beschadigen ook de kades van de stad. Kades die met geld uit de hele wereld worden onderhouden.''

Of hij zich niet een soort water-Don Quichotte voelt, een romanticus die vecht tegen elementen die hij niet kan overwinnen? ,,We vechten al jaren tegen de golven, maar dit keer gaan we tot het uiterste. Als burgemeester Costa niet ingrijpt, gaan we naar Rome en vragen we de staatspolitie om controle uit te oefenen op de Venetiaanse wateren.''

Costa's oproep tijdens de historische regata tot zelfdiscipline bij degenen die met een motorboot over de kanalen varen, gaat Luppi niet ver genoeg. ,,Dat werkt misschien een of twee weken en dan geeft iedereen weer gas.'' Het bedankje van de burgemeesters richting de gondeliers, omdat ze het probleem op de agenda hebben gezet, irriteert Luppi, omdat de burgemeester hen ook vroeg hun kritiek te temperen.

De gondelier zegt gewoon niet te begrijpen hoe een stad, regio en land bereid zijn honderden miljoenen uitgeven om Venetië te

beschermen tegen de stijgende zeespiegel, terwijl er tegelijkertijd geen aandacht is voor de door

de mens veroorzaakte hoge

golven die ook veel schade aanrichten.

,,Natuurlijk'', zo erkent hij als we weer vaste grond onder de voeten hebben. Zijn probleem is een relatief probleem in een wereld die vrijwel dagelijks wordt geconfronteerd wordt met terreuraanslagen. ,,Wij betonen ons medeleven met de kinderen die zijn omgekomen in Ossetië. Maar ons probleem is ook een probleem. Venetië is een unieke stad, een cultureel erfgoed van de eerste orde dat beschermd moet worden. Wij vragen alle burgemeesters van Europa om onze burgemeester onder druk te zetten. De snelheidslimieten moeten worden gehandhaafd. De golven moeten omlaag.''

    • Bas Mesters