`Wij verlagen China's logistieke kosten'

In anderhalf jaar tijd is TPG-bestuursvoorzitter Peter Bakker zeven keer naar China gereisd om contacten te leggen met China Post. Met kennis en investeringen uit het westen kan China zijn kosten omlaag brengen.

U bent al lang in gesprek met China Post. Wanneer gaan die contacten iets opleveren?

,,Ik ben optimistisch gestemd, maar ook realistisch in de wetenschap dat dingen hier traag en over veel schijven verlopen. We praten nu meer dan anderhalf jaar met China Post. Iedere keer is er weer voortgang op de kwesties waar we de vorige keer over gestruikeld zijn. Het gaat stap voor stap, maar het gaat goed. Ik kan niet vandaag zeggen dat we gisteren iets hebben getekend wat morgen tot business leidt, wel dat ik positief blijf over de mogelijkheden.Wel ben ik opgehouden te speculeren of dat nu dit jaar of volgend jaar gaat gebeuren.''

U hebt eerder gezegd in het tweede helft van dit jaar met mededelingen over China te komen.

,,De tweede helft is nog lang. En misschien wordt het wel volgend jaar. Ik begrijp dat we onder druk staan en dat de markt ons in de nek hijgt, maar leg me eerst even uit hoe dat helpt om TNT over tien jaar marktleider in dit land te maken. We moeten niet alleen nu een goede pers krijgen omdat we meedoen aan de mogelijkheden die China biedt.''

U legt zich dus vooral toe op langetermijnprojecten?

,,Over vijf tot tien jaar ga je hier netwerken krijgen van transportbedrijven die lijnverbindingen onderhouden. Maar de infrastructuur moet eerst nog worden aangelegd. Daar zijn de Chinezen volop mee bezig. 41 Procent van de wereldcementproductie wordt momenteel in China gebruikt, dus daar ligt het niet aan.

,,Wat wij nu doen is naar de minister van Transport stappen om te vragen of de lokale afgifte van vergunningen voor het onderhouden van zo'n netwerk niet centraal kan worden geregeld. Dat zou deze bedrijfstak een enorme impuls geven. De ministeries zijn dat met ons eens en ze zeggen dat spelers zoals wij daar een grote rol in kunnen hebben.

,,Op dit moment bestaat ongeveer 18 procent van het bruto binnenlands product van China uit logistieke kosten. In Europa is dat 11 procent. Als China zijn logistieke kosten naar beneden kan krijgen, heb je een enorme aanjager van de economie. Maar dan heb je professionals zoals wij en onze concollega's nodig om kennis te leveren en investeringen te doen. Dat betekent niet dat wij direct een vergunning krijgen, maar je hebt bij zo'n ministerie wel een echte stem.''

Tot nu toe maken weinig buitenlandse bedrijven winst in China. Baart u dat geen zorgen?

,,Dat klopt wel. Je moet zorgen dat wat je vandaag doet ook afgerekend kan worden. Maar dat mag niet betekenen dat je geen investeringen voor de toekomst mag doen. Wij hebben gesproken met een autofabrikant over het oprichten van regionale distributiecentra voor een aantal merken tegelijk.

,,Daarmee kan ik die fabrikant gigabesparingen leveren. Maar dan heb ik wel die nationale vergunningen nodig. En de autofabrikanten moeten zoiets toevertrouwen aan een derde, in dit geval TNT. De kostendruk is momenteel hoog voor die bedrijven en ik kan daar wat aan doen. Wij zijn in Europa al marktleider in dat soort logistieke oplossingen. Maar dat gaat pas op termijn wat opleveren.''

U investeert nu 200 miljoen euro in China. Blijft het daarbij?

,,Nee, ik verwacht dat wij op de langere termijn aanmerkelijk meer zullen gaan investeren. Wij zijn gewend te spelen tegen spelers als DHL die oneindig diepe zakken hebben. Maar wij worden gedwongen net iets meer na te denken en dat slimmer te doen. Dat moeten we hier ook doen.''

TPG is vooral gegroeid door overnames. Gaat u dat in China ook doen?

,,Ik denk het niet, er valt niet veel over te nemen hier. Wij zijn geïnteresseerd in platforms voor groei. Met onze recente aankoop Wilson (een Zweedse expediteur oftewel makelaar in vervoer) kunnen we vanuit China meer logistieke diensten aanbieden richting Europa en de VS.

,,Er zijn nog een paar kleine Chinese expediteurs, maar dan ben je met honderd miljoen al snel klaar. Dat levert een beetje groei op. Je kunt niet even voor een miljardje kopen hier in China. En de lokale transporteurs zijn kleine bedrijven met dertig jaar oude auto's.''

China staat voor enorme problemen die gepaard gaan met de groei: vervuiling, congestie, energietekort. Hebt u vertrouwen in de Chinese regering?

,,Absoluut. Je kunt echt ontzag hebben voor de uitdaging waar die mensen voor staan. Ik ontmoet hier overheidsfunctionarissen, die allemaal oprecht zijn doordrongen van de problemen en zoeken er oplossingen voor. Iedereen wil ons helpen, omdat wij de logistieke kosten voor China kunnen terugdringen.''

    • Reinoud Roscam Abbing