TPG ziet forse omzetgroei in China

Post-, express- en logistiek bedrijf TPG verwacht een fors hogere omzet te boeken bij de huidige werkzaamheden in China. Nieuwe initiatieven in China zullen vermoedelijk begin volgend jaar in werking worden gezet.

De omzet van TPG's activiteiten in vooral express (snelvervoer) en logistieke dienstverlening (met name voorraadbeheer in de auto-industrie) in China bedroeg vorig jaar 250 miljoen euro. Dit jaar zal dat bedrag stijgen naar ,,meer dan 300 miljoen'', zei TPG-bestuursvoorzitter P. Bakker vanmorgen in de marge van de opening van het nieuwe Chinese hoofdkantoor van TNT in Shanghai. In China werkt TPG onder de merknaam TNT.

De combinatie van huidige activiteiten en nieuwe initiatieven zal tegen 2010 mogelijk leiden tot een vertienvoudiging van de omzet naar 2,5 tot 3 miljard euro. ,,Dat is niet onrealistisch'', zei Bakker. De TPG-topman was vandaag met de hele raad van bestuur aanwezig bij de openingsceremonie in Shanghai, ter afsluiting van een kleine week van besprekingen in China.

,,We zijn klaar voor versnelde groei in China'', zei Bakker. Die groei moet onder meer worden gerealiseerd door nieuwe samenwerkingsverbanden met Chinese bedrijven. Volgens TPG-bestuurslid H. Koorstra, verantwoordelijk voor post, hebben de al anderhalf jaar durende besprekingen met het Chinese staatspostbedrijf een ,,grote mate van exclusiviteit'' en zijn ze in een vergevorderd stadium. ,,We zitten nu in de fase van de uitvoering van onze plannen, mogelijk al begin volgend jaar'', aldus Koorstra.

De beoogde samenwerking met China Post is op het gebied van direct mail, persoonlijk geadresseerde reclameuitingen. TNT China krijgt verder van China Post de opdracht een `grootschalig' onderzoek te doen naar de efficiëntie van zijn netwerk. De Chinese posterijen kunnen volgens Koorstra hun kostenbasis van 2 miljard euro ,,in elk geval met 10 procent'' verlagen. Koorstra: ,,Daar wil ik ook iets van hebben.''

TNT ziet goede kansen voor nieuwe opdrachten uit de met terugvallende omzetten kampende Chinese auto-industrie dankzij de kostenbesparingen die de logistieke dienstverlener voor zijn klanten kan realiseren. Ook de express-sector heeft goede vooruitzichten, omdat China naar verwachting de zesde markt ter wereld voor expressdiensten wordt. Maar hier ondervindt TNT heftige concurrentie van onder meer de internationaal opererende bedrijven DHL, FedEx, UPS en vele kleine lokale dienstverleners.

TNT-functionarissen waarschuwen tegelijktertijd voor al te hooggespannen verwachtingen en onrealistische aannames. ,,Elk bedrijf heeft zijn businessplan in China moeten bijstellen'', aldus Koorstra. Topman Bakker legt er de nadruk op dat TPG zich voor de lange termijn aan China committeert. Hij verwacht dat TPG de komende jaren aanzienlijk meer zal investeren in de activiteiten in China dan de 200 miljoen euro die begin dit jaar is aangekondigd.

TPG IN CHINA: pagina 10

    • Reinoud Roscam Abbing