KPN haalt belbedrijf van de beurs

Telecombedrijf KPN wil belbedrijf SNT van de Amsterdamse beurs halen. Het telecombedrijf, dat al meer dan de helft van de aandelen bezit, biedt aandeelhouders 13,50 euro per aandeel in contanten.

Dat hebben beide ondernemingen vanmorgen bekendgemaakt. Om de resterende aandelen in handen te krijgen moet KPN circa 85 miljoen euro op tafel leggen. Rabobank heeft een belang van ruim 10 procent in het callcenterbedrijf en heeft zich verplicht de SNT-aandelen te verkopen tegen de biedingsprijs.

De commissarissen en het bestuur van SNT, dat over de eerste zes maanden een omzet behaalde van 232 miljoen euro en een nettowinst van 2,6 miljoen euro, staan achter de overname door KPN. De twee bedrijven verwachten de komende twee weken volledige overeenstemming te bereiken over het bod. Wanneer de aankoop rond is, wil KPN de beursnotering van SNT beëindigen.

KPN zegt een ,,aanzienlijke kostenreductie' in alle afdelingen van het belbedrijf te willen doorvoeren. Diensten die passen bij de activiteiten van KPN worden samengevoegd met die van KPN. Daaronder vallen bijvoorbeeld de 0800-0900 informatienummers en de diensten voor conference calls. De afdeling marktonderzoek, gevormd door het bureau Interview-NSS, zal worden verkocht. KPN verwacht dat na de reorganisatie bij SNT de financiële prestaties van KPN een ,,reële verbetering' zullen laten zien.

Volgens KPN verdwijnen er geen banen door de overname en behouden werknemers hun CAO. De herstructurering die al gaande was bij SNT, zal wel worden doorgezet. Het personeelsbestand van SNT bedraagt nu circa 10.000. Vakbond Abvakabo FNV eist van KPN dat de medewerkers van het voormalige KPN Callcenter hun oude arbeidsvoorwaarden terugkrijgen.

SNT werd in maart 2000 naar de beurs gebracht tegen een introductieprijs van 25 euro per aandeel. Vlak daarna, in de zomer van 2001, hevelde KPN zijn callcenter-activiteiten over naar SNT. KPN werd toen voor 180 miljoen euro in aandelen SNT betaald. Tegelijk met deze transactie kocht SNT voor 78 miljoen euro een bedrijfsonderdeel van het Franse-Nederlandse Atos Origin, waarin automatiseringsdiensten voor callcenters zijn ondergebracht. Na deze transactie claimde SNT de grootste speler in Europa te zijn op het gebied van beldiensten.