Duitse tolclaim 4,6 mld

De Duitse regering eist van een consortium in totaal 4,6 miljard euro in verband met de problemen rond de invoering van de tolheffing voor vrachtwagens. De claim wordt inzet van een bindende arbitrage die de regering de betrokken bedrijven heeft opgelegd. Die procedure is nu in gang gezet, zo zei minister Stolpe gisteren in het Duitse parlement.

Het tolsysteem had er augustus vorig jaar moeten zijn, maar kwam door allerlei technische problemen niet van de grond. Door het uitstel van de tolheffing loopt de regering inkomsten mis die ze onder meer wil gebruiken voor de aanleg van nieuwe wegen.

Minister Stolpe van Verkeer eist een schadevergoeding van 3,6 miljard euro van een consortium dat verantwoordelijk is voor de heffing. Bovenop dat bedrag komt nog een claim van 1 miljard euro omdat de bedrijven zich niet aan de afspraken zouden hebben gehouden. De kosten voor de invoering van het tolsysteem bedragen ongeveer 7 miljard euro.

Zoals het er nu naar uitziet moet de tolheffing voor vrachtwagens op 1 januari volgend jaar alsnog draaien. Het consortium, dat bestaat uit de bedrijven DaimlerChrysler, Deutsche Telekom en Cofiroute, noemt de claim van de regering ongegrond en onbegrijpelijk. De regering wist dat de mogelijkheid bestond dat het project langer kon duren, aldus een verklaring.

In Duitsland zijn dagelijks ongeveer 800.000 vrachtwagens onderweg. Zij moeten worden voorzien van een speciaal apparaatje dat in verbinding staat met een satelliet. Eind augustus hadden 37.000 trucks zo'n apparaat aan boord.