Voorkeur Beeldende Kunst

En verder

Glas04 - van ruimtelijkheid tot intimiteit t/m 10 okt in Stedelijk Museum Roermond, Andersonweg 4. di t/m vr 11-17u, za en zo 14-17u; Holbein, Baldung en Beham; Duitse meestertekeningen uit de Koenigs collectie t/m 26 sept Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark, Rdam. Di-zo 10-17u; Paul McCarthy: Brain Box Dream Box t/m 23 okt Van Abbemuseum, Bilderdijklaan 10, Eindhoven. Di-zo 11-17u; Gerard P. Fieret - 80 jaar t/m 19 sept Fotomuseum Den Haag, Stadhouderslaan 43. Di-zo 12-20u; De 19de eeuw op zijn mooist t/m 2006 Dordrechts Museum, Museumstraat 40; Di-zo 11-17u.

Zeger Reyers

Tot voor kort stond Zeger Reyers (1966) bekend als de Mushroom Man, de kunstenaar die paddestoelen kon laten groeien uit alle denkbare voorwerpen, van brandslang tot platenspeler. Op het strand van Heemskerk, maakte Reyers onlangs een beeld dat tot leven wordt gewekt door de zee, Drumstel, een kleine honderd rode en blauwe regentonnen die bij vloed voortdurend tegen elkaar aangesmeten worden, en een ritmisch geluid genereren.

Zeger Reyers, Aqua Boogie t/m 7 nov. in GEM, Stadhouderslaan 43, Den Haag.

Inl 070-3381155 www.gem-online.nl

Lustwarande

Bomen maken deel uit van Lustwarande 04 Disorientation by Beauty, een kunstmanifestatie in de Oude Warande bij Tilburg. De Oude Warande is een sterrenbos van 60 hectare dat uit vier vakken bestaat, die in het midden uitlopen op een cirkel. Langs de lanen staan een kleine dertig beelden. De 28 deelnemende kunstenaars hebben ruimschoots hun sporen verdiend in de nationale en internationale kunstwereld, zoals Anya Gallaccio, Maria Roosen, Rob Birza, Ritsaert ten Cate.

Lustwarande 04 Disorientation by Beauty t/m 17 okt in Park de Oude Warande, Tilburg. Dag 11-17u30u.

Ann-Sofi Sidén

Horen en zien vergaan je in expositieruimte BAK, basis voor actuele kunst in Utrecht. Tegelijkertijd staan diverse tv's aan en klinken flarden muziek. Een korrelig videobeeld introduceert een groepje jonge meiden. Eva, een fragiel blond meisje, dartelt in shorts door de bar. Ann-Sofi Sidén (1962) volgde met de videocamera een groepje jonge vrouwen dat lol maakt in een bar. Sirenen van de nacht noemt de Zweedse kunstenaar de prostituees, die zij in 1999 negen maanden volgde in het grensplaatsje Dubi in Tsjechië.

Ann-Sofi Sidén: Warte Mal t/m 9 okt in BAK, Lange Nieuwstraat 4, Utrecht.

Ben Akkerman

Lijnen als ploegvoren tekent Akkerman, als sloten en als rietkragen, al zijn ze uiteindelijk niet meer als zodanig te herkennen. Daarmee past Akkerman in een stevige traditie. Die begon bij Mondriaan, die vanaf 1910 zijn bomen en naakten en landschappen steeds verder reduceerde tot abstracte lijnenspelen. Vervolgens zie je een soortgelijke ontwikkeling terug bij kunstenaars als Edgar Fernhout, Marien Schouten en bij een jonge fotograaf als Gerco de Ruijter het land als leidraad. Het aardige aan de expositie met tekeningen van Ben Akkerman in het Haags Gemeentemuseum is dat die ontwikkeling bij hem heel precies te volgen is.

Als jonge kunstenaar maakt Akkerman (1920) nog, geheel in de geest van de tijd, donkere krijttekeningen, in de traditie van Vlaams en Duits expressionisme. Maar al snel worden zijn lijnen dunner en de beelden soberder. Dan, rond 1956, komt de omslag: Akkerman gaat witter papier gebruiken en zijn lijnen worden zo dun dat ze bijna lijken te trillen in het licht. Vanaf dat moment gebruikt hij, geheel in de geest van Mondriaan, ook nauwelijks bogen of cirkels meer: bijna allemaal rechte lijnen zijn het, die toch op wonderbaarlijke wijze fabrieksterreinen, schoorsteenpijpen en schuren vormen meestal in Twente, waar Akkerman alweer meer dan vijftig jaar door het landschap dwaalt. Hoe sterk Akkermans band met het landschap is, blijkt ook uit de serie van twaalf zwartwitfoto's uit de jaren zestig. Op die foto's (van weilanden, sloten, afrasteringen) wordt duidelijk hoezeer Akkerman in zijn omgeving altijd naar abstractie heeft lopen speuren.

Ben Akkerman, Tekeningen t/m 3 okt in het Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag.

Di t/m zo 11-17u.