Referendum over Zuiderzeelijn

De inwoners van de noordelijke provincies en Flevoland mogen zich per referendum uitspreken over de snelle spoorverbinding tussen Amsterdam en Groningen. Na de Friezen worden nu ook de inwoners van de provincies Groningen, Drenthe en Flevoland hierover in 2006 geraadpleegd.

Dit heeft de Projectorganisatie Zuiderzeelijn, waarin de drie noordelijke provincies, Flevoland en negen gemeenten met het rijk samenwerken, gisteren bekendgemaakt. Het wordt geen keuze voor of tegen de inmiddels omstreden magneetzweefbaan, zweeftrein of Transrapid. Het Duitse Transrapid-consortium, een dochter van Siemens, heeft zijn basis in Lathen, net over de grens bij Ter Apel.

In welke vorm de bevolking geraadpleegd wordt, is nog niet bekend. Vermoedelijk gebeurt dit via een schriftelijke en telefonische enquête. Daarin kan de burger zich uitspreken over de gewenste openbaar vervoerverbinding tussen Schiphol en Groningen. De keuze bestaat uit een zweeftrein, een hogesnelheidslijn of een intercity. De uitslag van de volksraadpleging is niet bindend.

De peiling in Friesland, die dit najaar zou plaatsvinden, is anderhalf jaar uitgesteld. Volgens statenlid J. Kramer van de Fryske Nasjonale Partij (FNP), omdat een meerderheid van de Friezen tegen het project is.

Mochten de enquêtes tegengestelde uitkomsten te zien geven, dan beslissen de betrokken gemeenten en provinciale staten samen met het parlement over de gewenste variant, aldus de Groningse commissaris der Koningin Alders.

Het rijk heeft 2,75 miljard over voor de aanleg van een magneetzweefbaan, de regionale overheden gezamenlijk ruim 1 miljard. Friesland en de Tweede Kamer hebben de overeenkomst, waarin wordt gestreefd naar de aanleg van een snelle spoorverbinding, overigens nog niet ondertekend, Drenthe en Groningen wel. Het streven is om in 2010 met de aanleg van het snelle spoor te beginnen.