Het Beeld

De Tweede Kamer debatteerde gisteren kritisch over de toekomst van de publieke omroep, maar Nederland 1, 2 noch 3 meldde er iets over. Meestal praat Hilversum graag over zichzelf, dus het zal geen discretie geweest zijn, eerder ongemak met de situatie.

Die is netelig. De kijkcijfers voor alles wat geen topsport betreft lopen terug. De publieken trachten niet de vertrokken kijkers terug te halen met kwaliteit, maar hengelen vergeefs naar de gunsten van de overgebleven televisiejunks, die veel beter bediend worden door de commerciële zenders. Dus probeert Nederland 2 voor acht miljoen ook een soap te maken, die een beetje niveau moet hebben, en toch moet scoren. Dat lijkt de kwadratuur van de cirkel. Afgelopen maandag keken 404.000 mensen naar Het glazen huis op Nederland 2 en 1.834.000 naar Goede tijden, slechte tijden op RTL4.

Intussen kun je het geld maar één keer uitgeven, en rukt bij de publieke zenders de ogenkauwgom op. De AKO Literatuurprijs wordt uitgereikt in het showprogramma RTL Boulevard, omdat er op de publieke zenders geen cultuur- of literatuurprogramma te vinden zou zijn. Dat is niet helemaal waar. Het onfortuinlijke TV3, dat na verlies van alle pretentieuze marketingstrategieën inmiddels een aardig klein programma is geworden met veel aandacht voor televisie, film en `lage cultuur' en met al even lage kijkcijfers, moet binnenkort stoppen, en mag pas terugkeren als het kunstseizoen voorbij is. Maar sinds vorige week is er ook Ticket, een door ex-soapie Reinout Oerlemans geproduceerd uitgaansprogramma bij de AVRO. Het is niet de eerste kloon van RTL Boulevard, waarin een centrale presentator en twee sidekicks brutaal improviserend over glamourcultuur en wijde omstreken rebbelen. Deze poging zou wel eens kunnen slagen, wegens de kansrijke combinatie van musicalvedette en Idols-presentatrice Tooske Breugem - in een iets te avondlijke glitterjurk in het midden - met stand up cabaretier Harm Edens en cynisch observator Gert Jan Dröge. Ze vertegenwoordigen verschillende generaties en tradities, en kunnen verbaal tennissen alsof ze de teksten ter plekke verzinnen.

Grootste handicap is de formule van Ticket, die niet goed valt te begrijpen. De redactie selecteert twintig tot vijfentwintig voorstellingen, van Wagners opera Siegfried tot diverse bioscoopfilms, en vraagt daar de bezoekers naar hun rapportcijfer. Sommigen mogen voor de camera vertellen dat ze het `wel leuk' vonden (wat dan precies? ja, alles, eigenlijk). Uit de resultaten wordt een top-15 samengesteld, becommentarieerd door het drietal. Voor de tweede achtereenvolgende week stond het Zuid-Afrikaanse spektakel Umoja bovenaan, volgens Dröge omdat je in zulke shows van oudsher naar blote borsten mag kijken.

Volgende week geen Ticket wegens voetbal. Gisteren verloor de publieke omroep terrein aan SBS6 door Nederlands-Tsjechië. De VARA zond op Ned.3 gelijktijdig de meesterklas uit van keeper Hans van Breukelen bij Sonja Barend. Zou ook maar een enkele voetballiefhebber dat programma hebben gezien? Hup, publieke omroep, jullie kúnnen het!