Transavia's nieuwe naam luidt Transavia

Transavia heft eind dit jaar haar label Basiq Air op. Charters en lijndiensten gaan verder onder één naam: Transavia. Maar de identiteit als `low cost' luchtvaartmaatschappij blijft gehandhaafd.

En de nieuwe naam voor Transavia is... Transavia. ,,De nieuwe naam lijkt veel op de oude'', zegt president-directeur Onno van den Brink op het hoofdkantoor van Transavia, ,,maar de inhoud is anders.'' De `groene' luchtvaartmaatschappij ziet zichzelf niet langer als een luchtvervoerder pur sang, Transavia is een reisonderneming geworden met het accent op vervoer per vliegtuig.

Na maanden van wikken en wegen besloot de luchtvaartmaatschappij, een dochterbedrijf van Air France-KLM, gisteren haar `low-cost label' Basiq Air weer te integreren in het aloude merk Transavia. Vanaf 1 januari zullen alle vluchten van Transavia: de charters onder die naam en de huidige lijndiensten van Basiq Air weer Transavia heten, de naam waaronder het bedrijf in 1966 begon.

De uitkomst was enigszins een verrassing: het vitale `Basiq Air' leek aanvankelijk meer kans te maken als naam, maar het management koos uiteindelijk voor het `sterke merk' Transavia. Dit betekent niet dat Basiq Air een mislukking is geworden, legt Van den Brink uit, integendeel. Basiq Air ontstond in het jaar 2000 als reactie op de snelle opkomst van goedkope luchtvaartmaatschapijen zoals Easyjet en Ryanair. Transavia, groot geworden in de charterbranche, had op dat moment een aanzienlijk aantal lijndiensten, die tegen de normale, dure tarieven werden aangeboden. Basiq Air brak daarmee en introduceerde hetzelfde concept als de prijsvechters, met een pakket van maatregelen bedoeld om de kosten èn de ticketprijs naar beneden te brengen : alleen betaalde consumpties aan boord, boeken via internet, minder cabinepersoneel, etc.

Dat concept is een groot succes gebleken, zegt Van den Brink, alle lijnvluchten zijn de afgelopen vier jaar Basiq Air vluchten geworden, het aantal bestemmingen uitgebreid (naar 18 nu), terwijl de lagekostenformule ook is overgeheveld naar de charterpoot (70 bestemmingen). Begin dit jaar opende Transavia een tweede basis voor Basiq Air, op Rotterdam Airport.

De markt van de vakantievluchten en tegen lage kosten is sinds de komst van Basiq Air razendsnel veranderd. De goedkope vlucht is gemeengoed geworden onder consumenten, terwijl touroperators hun verzet tegen verticale integratie (luchtvaartmaatschappijen die ook reizen, hotels, autoverhuur etc. organiseren) hebben verloren. Van den Brink: ,,Het was tijd om de ervaring die is opgebouwd met Basiq Air samen te voegen met het sterke en vertrouwde merk Transavia.'' Op de website van Transavia zijn nu al hotels en auto's te reserveren en dat is wat Van den Brink betreft nog maar het begin, de consument zal in de toekomst uit een veelheid van vervoer en activiteiten kunnen kiezen.

Hebben de nieuwe bazen in Parijs – Transavia is sinds de overname van KLM door Air France, in mei van dit jaar verantwoording schuldig aan de moedermaatschappij Air France-KLM – druk uitgeoefend om de bedrijfsvoering te versimpelen? ,,Mais non'', zegt Van Den Brink, er is zelfs geen overleg gevoerd met topman Spinetta, Transavia heeft de vrijheid om dergelijke beslissingen zelf te nemen. Maar de top van Transavia erkent dat vroeger of later Air France-KLM dochter Transavia `tegen het licht' zal houden.

Van den Brink kan hierbij bogen op goede rapportcijfers: Transavia maakt al 26 jaar onafgebroken winst: vorig jaar steeg het netto-resultaat van 11 miljoen euro naar 14 miljoen, op een licht gedaalde omzet (van 510 miljoen euro naar 489 miljoen euro).

De Basiq Air verdwijntruc (kosten: 1,5 miljoen euro) ziet Transavia niet als verspilling. Het bedrijf heeft liever één sterk merk dan twee `halve'. Behalve de naamsaanpassing zal Transavia ook een restyling ondergaan: een nieuw logo, nieuwe kleuren en uniformen.

    • Lolke van der Heide