Noorse interesse in P&O Nedlloyd

Er is opnieuw een meer dan gemiddelde belangstelling uit Scandinavië voor de Rotterdamse containerrederij P&O Nedlloyd. De Noorse scheepsmagnaat John Fredriksen, die zijn fortuin als miljardair heeft verdiend in de tankvaart tijdens de oorlog tussen Iran en Irak in de jaren tachtig, heeft zijn belang opgevoerd in P&O Nedlloyd van 7 naar bijna 11 procent. Fredriksens financiële directeur Tor Olav Troim heeft gisteren laten weten dat het vergrote belang is aangemeld bij de Autoriteit Financiële Markten nin Amsterdam.

Troim is geen onbekende bij P&O Nedlloyd. Hij was ook verbonden aan de eveneens Noorse scheepsmagnaat Torstein Hagen, die eind jaren tachtig volgens het toenmalige Nedlloyd-bestuur op een vijandige overname van het bedrijf uit was. P&O Nedlloyd-voorzitter Robert Green heeft niet de indruk dat er opnieuw een vijandige dreiging voor de Rotterdamse containerrederij dreigt. Hij heeft met Fredriksen gesproken, hoewel de betrokkenen weinig naar buiten hebben gebracht over hun ideeën.

Maar Troim heeft laten doorschemeren dat Fredriksen zijn belang nog wel eens verder zou kunnen opvoeren. De Noor heeft volgens hem in financieel opzicht ,,een lange adem''. De koers van P&O Nedlloyd, die gisteren sloot op 34,05 euro, is het afgelopen jaar gestaag omhooggegaan. Fredriksen denkt dat het bedrijf nog steeds ondergewaardeerd is. ,,We hebben vorig jaar een roadshow gehouden in Noorwegen waarbij we na afloop van ons praatje een staande ovatie hebben gekregen uit de zaal'', zegt een woordvoerder van P&O Nedlloyd. ,,Die Noren hebben wat met de zee. En Nedlloyd vinden ze blijkbaar een prachtig bedrijf.''

Fredriksen zet echter niet alles op één kaart. Hij heeft grote belangen opgebouwd in containerrederijen als het Singaporese NOL, die met name vertegenwoordigd zijn in de Pacific. P&O Nedlloyd verdient het grote geld met de vaart op Azië, voornamelijk naar China.

In de containervaart gonst het van de geruchten over acquisities en samenwerkingsverbanden. Marktleider in de containervaart is het Deense Maersk, dat schepen op de tekentafel heeft liggen die over enkele jaren meer dan 10.000 containers kunnen vervoeren.