`Ik ben een nette jongen'

Sommige beroepen hebben hun imago niet mee. Een kijkje in de wereld van de paparazzo. ,,Alleen tijdens begrafenissen krijg ik nog wel eens aanmerkingen.''

Milika Peterzon wil haar gordijnen maar niet opendoen. En dat verbaast paparazzo Edwin Smulders (36). Al vier uur lang wacht hij voor het huis van de SBS-presentatrice om haar zeventienjarige, zwangere dochter Kiki te kunnen fotograferen – telelens binnen handbereik. Maar de deur blijft potdicht. ,,Ze zullen toch ééns de hond moeten uitlaten'', mompelt hij. En dan, grappend: ,,We kunnen altijd nog een verhaal over dierenmishandeling maken bij een plaat van haar voordeur: `Jack Russell van Milika Peterzon krijgt onvoldoende plastijd'.''

De 80-urige werkweek van Story-fotograaf Edwin Smulders bestaat voor een groot deel uit wachten. Wachten op een mooie diva die haar opwachting maakt bij een feestje. Wachten op de nieuwste vlam van een bekende soapster. ,,Maar vroeg of laat betaalt dat wachten zich uit'', zegt Smulders, die ooit wekenlang in New York `postte' om de eerste foto van prins Willem-Alexander en Máxima te maken. ,,Voor het Italiaanse restaurant Downtown Cipriani'', zegt hij. ,,Het was koud, Willem had een muts op. Toen ik ze had vastgelegd, wist ik: dit is groots.''

Als jongetje van dertien begeleidde Smulders zijn vader naar wedstrijden van PSV om voetballers te fotograferen. ,,Paps had een fotopersbureau in Valkenswaard. Het werk sprak me aan: het is afwisselend, je hebt veel vrijheid en komt in contact met de meest uiteenlopende mensen.'' Smulders was achttien jaar toen zijn vader een elleboog brak. ,,Hij had net met het roddelblad Weekend afgesproken dat hij de bruiloft van Joop van den Ende zou fotograferen. Op een gegeven moment zei hij: waarom doe jij het niet? Ik geef de aanwijzingen, jij voert ze uit.'' Achttien jaar later werken ze nog altijd samen. Story is nu een van hun belangrijkste opdrachtgevers.

Smulders neemt liever niet het woord `paparazzo' in de mond – ,,ik maak ook portretten en fotografeer sportwedstrijden'' – maar hij begrijpt dat hij daar als Story-fotograaf mee geassocieerd wordt. ,,Sinds de dood van prinses Diana heeft dit werk een negatieve bijklank gekregen. Als je voor een roddelblad werkt, denken mensen al snel dat je rücksichtslos bent.'' En dát is hij alles behalve, vindt hij zelf. ,,Goed, ik trek misschien af en toe de trukendoos open. Zo heb ik mij tegenover Máxima's huisgenoot ooit voorgedaan als Willem-Alexander om haar mobiele telefoonnummer te bemachtigen. Maar ik kondig mijn komst vaak genoeg aan en stuur de mensen die ik fotografeer altijd een afdruk als ze daar om vragen. Ook laat ik het uit mijn hoofd om iemands privé-terrein te betreden. Geloof me, ik ben een nette jongen.''

Van de honderd mensen die Smulders voor zijn werk ontmoet, reageren er 98 naar zijn zeggen positief op zijn komst. ,,Alleen tijdens begrafenissen krijg ik nog wel eens aanmerkingen. Ik kan nóg zulke goede afspraken met nabestaanden hebben gemaakt, er zit altijd wel een bezoeker tussen die `lijkenpikker' sist.'' En ook cabaretier Youp van 't Hek kan weinig waardering opbrengen voor het speurwerk van Smulders. Hij belde de fotograaf ooit woedend op, nadat deze zijn kinderen voor Weekend op de gevoelige plaat had vastgelegd. Smulders: ,,Wat bleek? Hij had een afspraak met mijn vader gemaakt dat zijn kinderen niet door ons zouden worden gefotografeerd. Wist ik niets van en dat heb ik hem ook uitgelegd.''

Smulders veert op als zich onverwachts een politieagent voor de voordeur van Milika Peterzon meldt. ,,Zíe je wel'', roept hij. ,,Er is ingebroken!'' Het houten plankje in de voordeur had hem al aan het denken gezet. Maar dit is het definitieve bewijs. Vliegensvlug drukt hij het raam van zijn Audi A6 naar beneden, om in te zoomen op de diender. Als deze de voordeur na anderhalf uur weer achter zich dichttrekt, is het verhaal compleet: `Inbraak in huize Peterzon. Politie komt schade opnemen'. Zwangere Kiki is nog altijd in geen velden of wegen te bekennen, maar dat lijkt Smulders niet te deren. ,,Nieuwe ronde, nieuwe kansen'', zegt hij opgewekt, alvorens zijn auto te starten voor de volgende klus: een foto van Amanda, de partner van tv-presentator Martijn Krabbé. Ook Amanda gaat binnenkort bevallen. En een foto van De Laatste Loodjes valt bij Story-lezers ,,zonder twijfel'' in de smaak.

Dit is een rubriek over beroepen met een negatief imago. Volgende week: de call center medewerker.