Noodplan Alitalia kost 5.000 banen

De noodlijdende Italiaanse vliegmaatschappij Alitalia wil 5.000 mensen ontslaan. Op deze manier hoopt het bedrijf 315 miljoen euro per jaar te besparen. Vakbonden hebben negatief gereageerd op de plannen.

De vakbonden, die nog geen concrete acties hebben aangekondigd, moeten het in theorie snel eens worden over een reddingsplan omdat het bedrijf aan het eind van de maand geen geld meer in kas heeft.

Het plan dat bestuursvoorzitter Giancarlo Cimoli gisteren presenteerde, voorziet in het ontslag van 450 piloten (op 2.200), 1.050 stewards en stewardessen (op 4.000), 1.440 man onderhoudspersoneel (op 5.000), 900 werknemers bij het inchecken en de bagage (op 3.500) en 360 personen bij marketing en verkoop (op 420). Verder wordt de helft van de werknemers van de 1.200 man tellende afdeling informatica en administratie naar huis gestuurd. De 2.000 werknemers die het bedrijf in de komende maanden al verlaten worden niet meegerekend in deze nieuwe ontslaggolf van 5.000 werknemers.

Alitalia hoopt in 2006 weer quitte te spelen. Hoe het bedrijf er in de toekomst uit zal gaan zien is bij de presentatie van het herstructureringsplan niet geheel duidelijk geworden. Er is sprake van een splitsing in een grondbedrijf AZ-Service met 9.000 werknemers en een vliegbedrijf AZ-Fly met 11.700 werknemers. Maar hoe die bedrijven worden ingevuld en of ze onder een houdstermaatschappij zullen vallen, moet nog worden vastgesteld. Alle arbeidscontracten moeten volgens de directie opnieuw worden beschreven.

Alitalia dat op de nominatie staat voor samenwerking met Air France-KLM heeft in elf jaar maar één keer winst gemaakt. Vorig jaar bedroeg het verlies 511 miljoen euro en voor dit jaar wordt een vergelijkbaar tekort verwacht.

Het bedrijf zag in de afgelopen twee jaar zijn binnenlands marktaandeel dalen van 66 naar 45 procent. Reisagentschappen dreigden gisteren nog om Alitalia-tickets als laatste optie aan toeristen aan te bieden als het bedrijf niet snel de verlaging van de commissie voor de bemiddeling herziet. Passagiers nemen al steeds vaker het zekere voor het onzekere en boeken bij binnenlandse concurrenten als Air One, Volare en Meridiana. Ze willen niet het slachtoffer worden van vakbondsacties zoals eind april toen duizenden passagiers hun vakantie in rook zagen opgaan, doordat de werknemers van Alitalia een wilde staking afkondigden.

Eerdere plannen om het bedrijf te saneren zijn steeds geblokkeerd door de vakbonden en door de politiek. De Italiaanse staat is voor 62 procent aandeelhouder van Alitalia. De regering durfde tot op heden geen verantwoordelijkheid te nemen voor een megaontslag bij de vliegmaatschappij en verkoos tot twee maal toe bestuursvoorzitters te ontslaan die te harde saneringsplannen presenteerden.