Beursgang Hapag-Lloyd gaat niet door

Hapag-Lloyd, een van de meest winstgevende containerrederijen, gaat niet naar de beurs. Het beursklimaat is niet goed genoeg om voldoende geld op te halen. Dat heeft het Duitse moederbedrijf TUI bekendgemaakt.

Hapag-Lloyd, dat dankzij de bloeiende containervaart op vooral China vorig jaar zijn winst meer dan verdubbelde en het eerste halfjaar van 2004 nog harder groeide, wordt evenmin aan een investeerder verkocht, zo maakten moeder en dochter vandaag in een gezamenlijke verklaring bekend. Dat wil zeggen dat ,,er geen plannen zijn voor een complete verkoop aan een investeerder'', zo heet het.

Het persbureau Reuters zinspeelde vanmorgen op een gedeeltelijke verkoop van Hapag Lloyd, waarbij het zich beroept op bronnen in de onderneming. Of het daarbij om belangstelling uit China gaat, dat zich in het mondiale transport almaar assertiever opstelt, was vanochtend niet bekend. Zowel bij Hapag Lloyd als TUI was vanmorgen niemand beschikbaar voor commentaar.

Touroperator TUI (omzet in 2003 19 miljard euro, nettowinst 137,4 miljoen euro) had Hapag Lloyd deze maand naar de beurs willen brengen en 30 tot 49 procent van de aandelen willen verkopen. De beursgang zou de financiering van de expansie van Hapag-Lloyd vergemakkelijken, zo heet het nog in het jongste jaarverslag.

TUI zegt vanmorgen in de gezamenlijke verklaring dat de schuldsanering van het moederconcern inmiddels zover is gevorderd dat een beursgang van dochter Hapag-Lloyd niet meer nodig is. De nettoschuld van het concern, dat onder de naam Preussag in 1997 Hapag-Lloyd overnam, is in het eerste halfjaar van 2004 verder geslonken tot 3,3 miljard euro. De groepswinst is grotendeels afkomstig van de bloeiende containervaart van Hapag-Lloyd, dat vorig jaar op een omzet van 2,2 miljard euro (9 procent méér dan in 2002) de winst zag exploderen tot een kwart miljard euro.

In financiële kringen in Franfurt werd vanmorgen gegist naar de echte beweegredenen van TUI. Speelt de beslissing vorige week van de beurs om TUI alsnog in de toonaanvende DAX-index te handhaven een rol? Of heeft het te maken met grootaandeelhouder WestLandesbank, die zijn belang in TUI zou willen verkopen? In de Duitse media werden alvast twee Duitse kandidaatkopers genoemd: containerrederij Hamburg-Süd, eigendom van de Oetker-Gruppe, en het logistiekbedrijf Kühne & Nagel.