Berger van de Koersk gaat eigen kledinglijn opzetten

Hijs- en transportbedrijf Mammoet gaat een eigen kledinglijn lanceren. Hoewel het bedrijf, dat vorig jaar uitgebreid in het nieuws kwam met de succesvolle berging van de Russische kernonderzeeër Koersk, niet in eerste instantie gassocieerd wordt met kleding, vindt Mammoet het verkopen van eigen werkkleding een logische stap. Mammoet Workwear, zoals de collectie heet, bestaat onder meer uit thermisch ondergoed, slijtvaste en warme bovenkleding en werkschoenen met stalen neuzen en platen. De stoere shirts, jacks en schoenen in de eigen kleuren zijn overal ter wereld getest door het eigen personeel onder extreme omstandigheden.

Mammoet heeft zich mede laten inspireren door het Amerikaanse Caterpillar, de fabrikant van zware machines voor de bouw. Maar ook merken als Camel, Marlboro, Coca-Cola en McDonald's zijn Mammoet al voor gegaan met de lancering van een eigen kledinglijn.

,,Caterpillar verdient jaarlijks ongeveer 900 miljoen dollar aan merchandising. Petjes, T-shirts, schoenen met de eigen naam. Dat inspireert'', aldus een woordvoerder van Mammoet. ,,Wij weten wat het betekent om onder barre omstandigheden te kunnen werken'', zegt een medewerker die uiutlegt dat de kleding is getest bij extreme vrieskou en tropische hitte. ,,Ontwikkeling van de collectie betrouwbare werkkleding was voor ons daarom niet zo'n moeilijke stap.''

De kleding en schoenen zijn vanaf 15 september verkrijgbaar in ongeveer twintig zogeheten veiligheidswinkels. De kleding zal voornamelijk te koop zijn op industrieterreinen, locaties waar al langer werkkleding wordt verkocht. Voorlopig wil Mammoet zich gaan richten op de markt voor werkkleding voor de industrie. Als blijkt dat de Mammoet-kleding ook aanslaat bij de gewone consument kan volgens een woordvoerder het besluit vallen dat Mammoet zich ook zal richten op de gewone consumentenmarkt.