Marco Beasly zingt alle rollen

Liefdesgeschiedenissen zijn er in twee soorten: tragische en gelukkige. Óf ze krijgen elkaar, óf ze blijven door het lot, de dood of gebrek aan wederzijdsheid voor eeuwig van elkaar gescheiden. Het concert van Marco Beasly en Silvia Piccollo met ensemble Accordone voorzag in beide soorten. Het begon meteen met de noodlottigste: Monteverdi's Combattimento di Tancredi e Clorinda, waarin de nietsvermoedende Tancredi zijn geliefde Clorinda doodt in de veronderstelling dat zij, gehelmd en dus onherkenbaar, zijn vijand is.

Beasly vertolkte naast de verteller ook de beide titelpersonages, meestal gedaan door aparte zangers. Het verschil met Jan van Elsacker, eerder vorige week `verteller' in Tancredi, was groot. Van Elsacker blonk uit in een dramatisch meer aangezette, haast monumentale voordracht. Bij Beasly was alles juist licht, sprankelend en soms wat zoetgevooisd, maar smaakvol.

Beasly was dit jaar `artist in residence' van het Festival Oude Muziek. Hij had fans in de zaal en met zijn succesvolle optredens eerder vorige week, onder meer tijdens een openbare masterclass, lijkt hij zijn schare aanhangers alleen maar te hebben vergroot.

Silvia Piccollo, met wie hij aanvankelijk in afwisseling enkele solostukken vertolkte, bleek een uitstekende partner: ook zij zingt zeer natuurlijk, met spaarzaam krachtgebruik en weinig overbodige fratsen. Beiden bezitten bovendien het talent de luisteraar voortdurend te overtuigen dat de muziek die zij zingen de mooiste is die er bestaat. Piccollo maakte grote indruk in Monteverdi's gezongen liefdesbrief La lettera amorosa en het dramatische Lamento della Ninfa, dat zij, zittend op de grond, bracht in hartverscheurende eenvoud.

Euridice van Jacopo Peri uit 1600 en de oudste bewaard gebleven opera, zorgde uiteindelijk voor een happy end: hier troffen de geliefden elkaar dan toch. Ze maakten de hoge verwachting die was gewekt in de solo's volledig waar. Bovendien loopt Peri's versie van het verhaal over Orfeus en Euridice goed af, want de opera werd gecomponeerd voor een koninklijke bruiloft. Als toegift klonk La bella noeva, een anonieme compositie uit de zeventiende eeuw. Dit werk, een lieflijk duet waarin instrumentale solo's als felgekleurde bloemen uit het ensemble opschieten, moet het zoetste zijn dat tijdens dit festival heeft geklonken.

Concert: Accordone o.l.v. Guido Morini met Silvia Piccollo en Marco Beasly. Gehoord: 3/9 Vredenburg Utrecht.

    • Jochem Valkenburg