KLM-bestuurder Ruijter naar VNU

Financieel bestuurder R. Ruijter van Air France-KLM stapt per 1 december over naar informatieconcern VNU. De 53-jarige Ruijter gaat bij de Haarlemse informatiemakelaar binnen de raad van bestuur de functie van financieel directeur bekleden en volgt daarmee F. Cremers op, die op 1 juli volgend jaar vertrekt.

Ruijter is sinds drie jaar financieel bestuurder bij KLM. Volgens KLM heeft hij na de voltooiing van de fusie met de Fransen, in mei van dit jaar, aangegeven buiten de luchtvaartmaatschappij een nieuwe baan te willen zoeken. Volgens een woordvoerder van KLM is de functie van Ruijter na de overname van KLM door Air France ,,uitgekleed''. ,,Rob Ruijter vond dat zijn competentie verder ging dan het takenpakket dat er voor hem overbleef bij KLM'', aldus de woordvoerder. Binnen de raad van bestuur van KLM komt geen nieuwe financieel bestuurder. Zijn taken worden overgenomen door een nog te benoemen lid van het bestuur, de andere taken worden verdeeld over de resterende drie directieleden.

VNU maakt op dit moment niet bekend welk salaris Ruijter gaat verdienen. De onderneming doet dit na goedkeuring van de benoeming door de aandeelhouders. In 2003 ontving Cremers bij VNU een basissalaris van 439.000 euro per jaar terwijl Ruijter bij de KLM vorig jaar 470.000 euro ontving.

Verdere details over de beloning van Ruijter ontbreken. In de prospectus over de fusie tussen Air France en KLM werd een riante bonusregeling aangekondigd voor de vier leden van de KLM-directie. Ze kregen een zogenoemde synergiebonus en een loyaliteitsbonus (na het uitdienen van hun contract) in het vooruitzicht gesteld. Het leidde tot een golf van verontwaardiging in het bedrijf en een bijna-staking, waarop topman L. van Wijk en zijn drie medebestuurders besloten van de regeling af te zien. In plaats daarvan kregen zij afzonderlijke arbeidscontracten.

In februari van dit jaar gaf financieel bestuurder Cremers (52) van VNU aan met pensioen te willen. Cremers heeft als hij vertrekt bijna negen jaar bij VNU gewerkt. In die tijd veranderde het bedrijf van een klassieke uitgever van kranten en tijdschriften in een makelaar in marketinginformatie.