Sexy slobkousen

Gespierd en toch heel elegant: Paul Steenhuis spotte de `nieuwe vrouwelijkheid'.

Met spijkerstof, leer en slobkousen – kuitenkoelende slobkousen wel te verstaan – heeft de Amerikaanse tennisster Serena Williams de afgelopen week op het U.S. Open tennistoernooi in New York de aandacht getrokken. Ze mocht niet spelen in de speciaal voor haar en voor dit toernooi ontworpen kleding met toebehoren van het modemerk Nike.

Daags voor het toernooi toonde Serena Williams, staande voor enorme blokken ijs in de winkel Niketown in New York, haar nieuwe sportmode. Het gaat om spijkerstoffen jurkjes, broekjes en speciale vochtafvoerende `four way-stretch' spijkerstofshirts, aldus Nike in een juichende persmededeling. Ook zijn er behalve een leren jasje (met spijkerbroekspijkers) opvallende `sportlaarzen'. Met die laarzen mocht Serena niet spelen van de wedstrijdleiding.

Eigenlijk zijn het geen laarzen, maar aparte beenkoelers die over de Nike-sportschoenen vallen: als slobkousen, van een iets groter soort dan Dagobert Duck ze doorgaans draagt. Aanvankelijk vond Serena die slobkousen maar niks, zei ze, maar nu steunen ze de kuit en zorgen ze voor verkoeling, liet ze weten – het is heet tijdens de U.S. Open.

Serena, die grote belangstelling voor mode heeft, heeft zelf mee-ontworpen aan deze nieuwe Nike-kledinglijn, die als Serena Williams Nike-kleding in de winkels zal komen. Volgens Nike-topvrouw Mindy Grossman, heeft Nike alle techniek ontwikkeld, van de vocht-afvoerende stoffen tot de koelende slobkousen, en heeft Serena voor de `opwindende New York City-look' gezorgd. Serena Williams ontwikkelt zo al sportend ook haar mode-ontwerperskwaliteiten.

In de New York Times schreef oud-zwemster Diana Nyad, wereldrecordhoudster lange-afstand-oceaanzwemmen (tussen Florida en de Bahamas) onlangs een stuk over het nieuwe type sportief-en-sexy sporters, tot wie ze Serena Williams ook rekende. Er was een tijd, schrijft ze, dat sportief en sexy weinig met elkaar te maken hadden. Maar door types als Serena Williams – en Inge de Bruijn, kun je daar voor Nederland aan toevoegen – verandert dat. Zij tonen hun door training gespierde lijven en zijn tegelijk elegant gekleed. Ze worden ook als sexy-en-sportief-tegelijk uitgebeeld. Als voorbeeld noemt Nyad de Amerikaanse Playboy van deze maand, waarin Olympische vrouwen staan. Atletisch is sexy tegenwoordig, ziet Nyad, en dat was vroeger anders: toen golden getrainde vrouwenlijven niet als aantrekkelijk, schrijft ze.

Ze noemt die stoere atletische sex-appeal `nieuwe vrouwelijkheid'. Overigens gaat haar theorie ook op voor mannen: de Australische zwemmer Ian Thorpe maakte rond de Olympische Spelen reclame voor zijn ondergoedlijn IT – zijn initialen.

    • Paul Steenhuis