Nederlands design siert EU op

Een bar met Hollandse meesters op lampenkappen, doeken met poëzie en een wand met de geschiedenis van Europa. Zo markeert Nederland zijn Europees voorzitterschap.

Geen Europees voorzitterschap zonder ook een vleugje cultuur. Elk land dat voor de gebruikelijke zes maanden leiding geeft aan de Europese Unie probeert daar iets van een nationale culturele uiting in de vergaderbastions aan te koppelen. Dat geldt ook voor Nederland, dat zich tot 31 december van dit jaar voorzitter van Europa mag noemen. Vormgeving staat daarbij centraal.

Afgelopen woensdag werd in het Justus Lipsius-gebouw, het vergadercentrum van de Europese ministers in het Brusselse Europakwartier, een compleet nieuw ingerichte bar aan de gebruikers overgedragen. Het designplatform Droog Design uit Amsterdam kreeg de opdracht de naast de vergaderzalen gelegen bar van een nieuw interieur te voorzien. Voorwaarde was dat de gebruikers – op drukke vergaderdagen zo'n 4500 mensen uit 25 lidstaten – zich er `thuis' zouden voelen.

Het concept dat Studio's Müller en Van Tol op uitnodiging van Droog hebben ontwikkeld is uitgegaan van het licht uit de Hollandse schilderkunst. Op immense lampenkappen boven de zitjes, die eveneens fungeren als afzuigkappen, zijn reproducties aangebracht van oude meesters zoals Gezicht op Dordrecht van Albert Cuyp, Gezicht op Delft van Johannes Vermeer en van Kinderen der Zee van Jozef Israels. Het groengele geblokte tapijt is geïnspireerd op tegelvloeren van Hollandse interieurs uit die tijd.

Om ook de rest van Europa bij de inrichting te betrekken is naast de gewone banken uit elk van de 25 lidstaten een designstoel geselecteerd. Dat leidde bij de opening direct al tot een gezelschapsspel: uit welk land komt welke stoel. Eén ding maakt de bonte verzameling zitmeubelen wel duidelijk: ook als het om stoelen gaat is de eenheid in Europa nog ver te zoeken.

Vorm is ook de leidende gedachte bij de expositie van Rem Koolhaas in een bont gekleurde circustent, eveneens in het Europese vergadercentrum van Brussel, die de Nederlandse minister Bot van Buitenlandse Zaken en voorzitter Prodi van de Europese Commissie maandag zullen openen. Beeld van Europa is de naam van de expositie die tot 28 november te zien is. Architect Koolhaas is met zijn `Office for Metropolitan Architecture' al langer bezig met de vraag hoe het beeld van Europa als bureaucratisch monster letterlijk aan de hand van beelden veranderd kan worden.

Op een 80 meter lange wand wordt de geschiedenis van Europa in beelden weergegeven om te eindigen met een toekomstverkenning omstreeks het jaar 2020. De beelden accentueren de verscheidenheid van Europa, iets dat volgens Koolhaas de huidige symbolen in de Unie (bijvoorbeeld de blauwe vlag met 12 gele sterren) juist niet uitstralen.

In het gebouw van het Europees Parlement in Straatsburg zal Nederland de komende maanden aanwezig zijn met beeld en poëzie. De 25 jaar geleden opgerichte Stichting Plint brengt op een aantal centrale plekken in het gebouw gedichten aan die zijn gecombineerd met beeldende kunst. Zo komt voor de ingang van het ledenrestaurant een doek van drie bij vier meter te hangen met een gedicht van Cees Nooteboom tegen de achtergrond van een tekening van de kunstenaar Henk Visch. Bij de VIP-ingang van het parlement komt een soortgelijke combinatie van de dichter Willem Hussem en beeldend kunstenaar Kees de Goede. Vraag is natuurlijk hoeveel mensen de tijd zullen nemen de gedichten bij binnenkomst of onderweg naar het restaurant tot zich te nemen. Wat dat betreft was het beter geweest de doeken in de vergaderzaal zelf op te hangen waar parlementariërs heel wat uren vastzitten. Deze mogelijkheid was echter uitgesloten.

Rectificatie / gerectificeerd

Beeld van Europa

De expositie `Beeld van Europa' van Rem Koolhaas, genoemd in het artikel Nederlands design siert EU op (4 september, pagina 9), is niet vanaf gisteren te bezichtigen. Ze wordt volgende week maandag in Brussel geopend.

    • Mark Kranenburg