KPN wint dankzij antenne

KPN bespaart in Duitsland door een nieuwe techniek ongeveer 60 miljoen euro bij de opbouw van het UMTS-netwerk. Het telecomconcern gaat daar op een hoogte van meer dan 100 meter een aantal antennes plaatsen. Het bereik is daardoor groter dan bij de oude techniek.

KPN bekijkt of de nieuwe technologie, Ultra High Site of UHS genaamd, ook in Nederland toepasbaar is. Op de vinding, door zijn Duitse dochter E-Plus ontwikkeld, is octrooi aangevraagd. In Nederland onderzoekt de onderneming bijvoorbeeld of er geschikte locaties zijn, zei een woordvoerder van KPN gisteren. UMTS maakt snel internetten via de mobiele telefoon mogelijk.

Een hoge antenne vervangt volgens KNP acht conventiële UMTS-locaties. E-Plus plaatst tot het eind van dit jaar 200 hoge antennes in Duitsland in plaats van ongeveer 1.500 traditionele zendmasten.

Het zendbereik van de nieuwe technologie bedraagt in de stad twee tot vier kilometer en in randstedelijke gebieden vier tot zes kilometer. Voor een stad met 100.000 inwoners zou één locatie, bijvoorbeeld een schoorsteen, voldoende zijn. Ter vergelijking: er zouden veertien conventionele zendmasten nodig zijn om heel zo'n stad te kunnen bedienen. De antennes omspannen het gebied als een scherm en bieden volgens KPN de klant daarmee vanuit slechts één locatie UMTS met een uitstekende kwaliteit.

,,Door het gebruik van UHS zijn wij in staat een UMTS-net sneller en flexibeler op te bouwen dan onze concurrentie. Op deze wijze bieden wij onze klanten de UMTS-dekking die zij eisen'', zei gisteren Uwe Bergheim, bestuursvoorzitter van E-Plus.

KPN betaalde destijds in Duitsland 8 miljard euro voor zijn UMTS-vergunning en ging door de overname van E-plus voor 20 miljard euro bijna bankroet.