Carel Alons

Dat Rotterdam de afgelopen jaren als belangrijke theaterstad op de kaart staat, is voor een belangrijk deel te danken aan Carel Alons (1950). De man die vanaf februari als algemeen directeur het Ro Theater gaat leiden, speelde in de jaren negentig een cruciale rol in het Rotterdams theaterleven als schouwburgdirecteur. Van 1988 tot 1998 wist hij van de nieuw gebouwde Rotterdamse Schouwburg een van de toonaangevende theaters van het land te maken. Door zijn vele bestuursfuncties, haalt het Ro Theater bovendien een directeur binnen die werkelijk overal in de toneelwereld zijn tentakels heeft.

Alons studeerde psychologie in Leiden en was daar in de jaren zeventig artistiek beheerder van het LAK-theater. Van 1978 tot 1986 was hij adjunct-directeur van de Arnhemse schouwburg, onder Krijn Boon. Toen Boon naar Rotterdam werd geroepen om de nieuwe schouwburg te leiden, volgde Alons hem. Boon moest door ziekte al snel zijn functie neerleggen, waarna Alons in 1998 zijn natuurlijke opvolger was.

Alons combineerde een eigenwijze, sterk geprofileerde programmering met een warme huisstijl – met vriendelijke personeel dat de deur voor de bezoekers openhoudt – en stijgende bezoekcijfers. Hij wist al snel vernieuwende Vlaamse theatermakers als Anne Teresa de Keersmaeker, Jan Fabre, Jan Lauwers en Luk Perceval aan zich te binden, met spraakmakende voorstellingen die theaterhoofdstad Amsterdam vaak niet haalden.

Toen in 1995 het Ro Theater de schouwburg verliet voor een eigen gebouw, wist Alons dit gemis om te buigen in winst: nog meer ruimte voor eigenzinnige programmering en eigen producties. Hij richtte een eigen productiehuis op. Sinds het Theaterfestival in 1990 uit Rotterdam vertrok, bracht hij een eigen selectie, `De keuze van'. Een van zijn stokpaardjes was de herneming; door het langer doorspelen van succesrijke stukken zou het Nederlands toneel van zijn imagoprobleem worden verlost.

In 1998 verliet Alons de schouwburg om bestuursvoorzitter te worden van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daarnaast beslist hij als voorzitter van de commissie theater van de Raad voor Cultuur over leven en dood in de toneelwereld. In het advies van de raad kwam het Ro Theater er dit voorjaar gunstig vanaf. Wel wil de raad dat de artistieke plannen van het Ro Theater concreter worden en dat er een effectiever publieksbeleid moet komen. Daar kan Alons nu in zijn nieuwe functie zelf voor gaan zorgen.