Autobahn-vakantie voor Chinese coureurs

Duitse reisbureaus hebben een nieuwe markt ontdekt. De Autobahn-vakantie, voor rijke Chinezen die dol zijn op hardrijden.

Duitse snelwegen hebben in China een goede reputatie, evenals Duitse auto's. En de economie in China boomt. De Chinese ondernemer Chen Mang uit Hamburg zag hoe je met die twee gegevens geld kunt verdienen: haal Chinezen voor een `Autobahn-vakantie' naar Duitsland.

,,Rijke Chinezen zijn gek op Duits auto's, vooral op de producten van Mercedes'', zegt Stefanie Lyngbye, die bij de Chinese reisorganisatie van Chen Mang, de Caissa Tourist (Group) AG, verantwoordelijk is voor autoreizen. En bovendien zijn ze dol op hardrijden. Lyngbye: ,,De Chinezen weten dat op de Autobahn geen snelheidslimiet geldt.''

Voor 2.660 euro kunnen autogekke Chinezen nu zes dagen in een topklasse auto door het zuiden van Duitsland scheuren. De auto's worden verstrekt in Frankfurt en dan gaat het via Würzburg, Rothenburg ob der Tauber en München (sprookjeskasteeel Neuschwanstein) naar Titisee, alwaar de mogelijkheid bestaat koekoeksklokken te kopen. Na een stop in Mentzing – bij de fabriekswinkel van kledingfabrikant Hugo Boss – gaat het via kuuroord Baden-Baden weer terug naar Frankfurt. De prijs van het arrangement is inclusief vlucht, auto en hotel en varieert met de prijs van de gewenste auto.

Het is een product voor Chinezen met geld. Eén deelnemer, zegt Lyngbye, wilde graag in een Mercedes rijden omdat hij thuis al een Audi en een BMW had. ,,Ze hebben thuis allemaal al een wagenpark.'' De meeste deelnemers komen van de Chinese oostkust en hebben al eens een klassieke rondreis door Europa gemaakt.

De autoreizen hebben voor Chinezen nog een pluspunt. ,,We bieden individualisme'', zegt Lyngbye. Er is dan wel een reisleider en een vaste route met vaste stops voor overnachtingen en maaltijden, maar er wordt niet in konvooi gereden. Dat is voor Chinese toeristen al heel wat, legt Lyngbye uit. Chinezen mogen in Europa alleen als collectief vakantie vieren.

De Chinezen krijgen geen speciale cursus over het gedrag op de Duitse snelweg. Wel krijgen ze een vertaling van de Duitse verkeersregels toegestuurd. ,,Of ze daar ook eens in bladeren, weet ik niet.'' Ongelukken hebben zich nog niet voorgedaan. ,,De Chinezen zijn hier zeer voorzichtig. Als een Duitser groen heeft dan rijdt hij door in de veronderstelling dat anderen zich aan de regels houden. In China rijden ze net zo chaotisch als in Italië. Ook al heeft een Chinees groen licht, hij blijft opletten.''

Lyngbye hoopt dat de autoreizen zeer populair worden. ,,De Chinezen verdienen nog steeds goed.'' Inmiddels heeft Caissa 100 Chinezen in Duitsland op weg geholpen. En de Duitse reisgigant TUI biedt een vergelijkbaar product aan. Toch is nog onzeker of er voor de reis die voor deze maand gepland is voldoende deelnemers zullen zijn.

De autogekke Chinezen trekken ook in autoland Duitsland aandacht. Weekblad Der Spiegel stuurde een verslaggever mee op reis om de nieuwe autotoerist in kaart te brengen. Het blad constateerde dat de Chinezen weinig tijd nemen voor de bezienswaardigheden en tijdens hun droomvakantie ook in de file mogen staan. Over hun vakantiebestemming zijn de chauffeurs overigens zeer positief. Jiang Xiaofeng, die thuis een BMW X5 heeft en in een Volkswagen Touareg onderweg was, zegt over Duitsland: ,,Goede industrie, goede technologie, goed milieu.''

Zie ook: www.caissa.de

    • Michel Kerres