Rover vecht om te overleven

De enige onafhankelijke Britse producent van personenwagens, MG Rover, heeft het moeilijk. De verkoop blijft teruglopen, van 174.000 eenheden in 2000 tot 132.800 vorig jaar. Dat zijn de verkopen van zowel Rover als sportwagenmerk MG. Analisten voorspelden voor 2004 eerst nog een aantal van 144.000, maar Rover zal blij zijn wanneer 125.000 auto's kunnen worden gemaakt en verkocht. De producent, die in de vroege jaren zeventig onder de naam British Leyland nog tot de grootste ter wereld behoorde, zoekt nu naarstig naar kapitaal om de ontwikkeling van de nieuwe compacte Rover 45 te financieren. Pogingen van Rover om met de Maleisische autofabrikant Proton en daarna het Chinese Brilliance een joint venture te vormen faalden. Volgens de laatste berichten praat Rover nu met het Chinese SAIC, dat de zesde autofabrikant ter wereld wil worden en enkele weken geleden al 48,9 procent van het Koreaanse Ssangyong kocht. Deze Chinese onderneming zou de ruim 1.200 Rover-dealers in Europa als springplank zien naar Europa. Rover is overigens net begonnen met de verkoop van de City Rover, dat men in India laat produceren door het industriële conglomeraat Tata. Alle andere Rovers en MG's worden nog in Birmingham gemaakt.

    • Wim Oude Weernink