Meer keuze in middensegment

Dertig jaar geleden stelde Volkswagen met de eerste Golf de norm in de populaire compacte middenklasse. De drie- of vijfdeurs hatchback (het model met afgesneden achterkant en een grote achterklep) veroverde Europa. In 1990 was 75 procent van alle compacte modellen een hatchback. Het oerconcept van de Golf verliest echter terrein aan de vele nieuwe varianten die de compacte middenklasse verrijken. Vorig jaar was nog maar de helft een hatchback; 28 procent van het compacte segment rekende men tot de ruimtewagens, of MPV's.

Stationcars zijn op hun retour (prognose voor korte termijn: 12 procent) en de rol van de traditionele sedan met kofferbak lijkt met een aandeel van 3 tot 4 procent in West-Europa uitgespeeld. Coupé-cabriolets met elektrisch wegklapbaar dak, stationcars met verhoogd dak en vooral compacte terreinwagens wacht echter een bloeiperiode. Verwende Europese consumenten willen een ruime keus aan modellen en worden dus op hun wenken bediend. In andere landen liggen de behoeftes heel anders. In Rusland en China hoef je niet met een hatchback of MPV aan te komen. Daar tel je alleen mee met klassieke sedan, met vier portieren en forse kofferbak. Fabrikanten die niet aan die vraag voldoen kunnen het daar wel schudden.