Curaçao laat DCA schieten

Het Curaçaose luchtvaartbedrijf DCA zal worden geliquideerd, zodra er een investeerder is gevonden die met een andere maatschappij het luchtverkeer tussen de Antilliaanse eilanden wil onderhouden. Ook de moedermaatschappij, DC Holding, zal worden opgeheven.

De Curaçaose eilandsraad (gemeenteraad) is er woensdagavond mee akkoord gegaan dat de in nood verkerende DCA een subsidie van maximaal 6 miljoen euro krijgt om nog twee tot drie maanden te kunnen doorvliegen. De Stichting Overheids Accountants Bureau (SOAB) zal erop toezien dat het geld alleen voor de operationele kosten en salarissen wordt aangewend.

In de tussentijd wordt gezocht naar een investeerder voor een bedrijf dat geheel buiten de DC Holding staat, zodat de crediteuren van DCA en van ALM, de in staat van faillissement verkerende voorganger van DCA, niet de nieuwe maatschappij met schadeclaims kunnen achtervolgen.

Een nog niet operationele zusteronderneming van DCA, Curaçao Airlines, wordt niet opgeheven. De aandelen van deze maatschappij, die eveneens in handen van de Curaçaose overheid zijn, zullen voor het grootste deel worden verkocht. Welk percentage de overheid zelf in handen houdt, laat het bestuurscollege over aan de investeerders. Eventueel worden alle aandelen verkocht. De nieuwe aandeelhouder moet zoveel mogelijk personeel van DCA overnemen. Er werken nu 500 mensen in vaste dienst.

Er zijn minimaal drie geïnteresseerde partijen. De luchtvaartgroep Exel van Erik de Vlieger heeft interesse getoont. Deze groep voert al vluchten uit tussen Bonaire en Curaçao onder de naam BonairExel en start binnenkort ook vanaf Aruba met ArubaExel. Ook voormalig Air Holland Caribbean-directeur Edward Heerenveen die nu namens de Venezolaanse maatschappij Avior optreedt, heeft belangstelling, plus een groep die zich nog niet publiekelijk bekend wil maken.

De SOAB zal voorstellen doen hoe de privatisering moet verlopen. Volgens de DCA-directie, die liever een doorstart van de maatschappij had gemaakt, is er 7,5 tot 10 miljoen euro nodig om Curaçao Airlines operationeel te maken.