China wacht enorme stijging autobezit

In 2020 zal het aantal auto's op de Chinese wegen zeven keer hoger liggen dan in 2003. Dan zullen er in het land 140 miljoen auto's rondrijden. Dat is althans de verwachting van Weng Mengyong, de Chinese vice-minister van Transport die vandaag werd geciteerd door het officiële Chinese persbureau Xinhua.

Weng voorspelt dat het aantal auto's uiteindelijk een piek zal bereiken van 250 miljoen stuks, oftewel 150 auto's voor elke duizend inwoners. In West-Europa ligt dat aantal op 500 per duizend inwoners, in Amerika op 900. Buitenlandse autofabrikanten (onder andere General Motors en DaimlerChrysler) investeren op grote schaal in de Chinese auto-industrie, waardoor de productiecapaciteit in 2010 drie keer zo hoog zal liggen als nu.

Analisten waarschuwen echter voor het gevaar van overinvestering en overproductie. De Chinese overheid stelt dat de vraag naar nieuwe auto's in 2007 vermoedelijk zal zijn opgelopen tot zeven miljoen, terwijl de lokale productiecapaciteit dan al op veertien miljoen stuks ligt.

De groei in de verkoop van auto's verloopt dit jaar minder snel dan vorig jaar. Vorig jaar werden vier miljoen nieuwe voertuigen in China verkocht, dit jaar zullen het er maximaal vijf miljoen zijn.

De Duitse autofabrikant Volkswagen meldde gisteren dat de verkoop in augustus 19 procent lager lag dan in juli. Dat heeft niet alleen te maken met het afnemen van het aandeel van marktleider Volkswagen in China, maar ook met strengere regels rond de kredietverstrekking, die weer voortkomen uit pogingen van de overheid om oververhitting van de Chinese economie tegen te gaan. Ook is er sprake van een prijzenoorlog, doordat de fabrikanten meer onverkochte auto's in voorraad hebben staan dan voorheen. Veel consumenten willen wachten tot de prijzen eventueel nog verder zijn gedaald.

Vorig jaar werden in China ruim 80 procent meer personenauto's geproduceerd dan in 2003, voor dit jaar is de verwachting dat het er 16 procent meer zullen zijn.