Autoprijzen gaan stijgen door dure olie

Nadat sterk gestegen staalprijzen eerder dit jaar de autofabrikanten onder druk zetten, zijn het nu de producenten van kunststoffen die hogere prijzen willen. Door een combinatie van hogere olieprijzen en een krappe productiecapaciteit is de prijs van benzeen, een hoofdingrediënt voor de fabricage van plastics, enorm gestegen. De historische gemiddelde prijs van benzeen over het afgelopen decennium lag tot begin dit jaar nog op 1,15 dollar per gallon, nu is dat 4 dollar. Producenten van plastics willen hun prijzen nu doorberekenen aan de producenten van plastic onderdelen; die verlangen op hun beurt meer geld van de auto-industrie. Vijftien procent van een auto bestaat uit plastic onderdelen.

Autofabrikanten voelen zich beschermd tegen prijsverhogingen door langlopende leveringscontracten. Maar uiteindelijk zullen de hogere prijzen van staal, kunststoffen en andere materialen toch worden doorberekend. De Duitse kunststofproducent BASF heeft al gedreigd de productie van bepaalde plastics te zullen stopzetten tenzij de prijzen omhoog gaan. Analisten verwachten nu dat bij aanhoudend hoge materiaal- en grondstofprijzen auto's vanaf 2005 duurder worden. Ook hogere energierekeningen voor het feitelijke productieproces van auto's moeten dan worden doorberekend.