Voetbalmuurtje beter in beeld

Voetbalclubs uit de eredivisie overleggen met de NOS en Canal+ over de mogelijkheid om aan de televisiebeelden extra informatie toe te voegen. Zo kan op het beeld de afstand worden geprojecteerd die de bal bij een vrije trap naar het doel moet afleggen, of bijvoorbeeld de afstand die een `muurtje' ten opzichte van de bal inneemt.

,,Iedereen is positief over deze mogelijkheden, maar het gaat nog even om geld. Met deze techniek is een licentie gemoeid'', zegt directeur Chris Woerts van de Eredivisie NV, de organisatie van eredivisieclubs. Hoe de kosten voor de benodigde computertechnologie verdeeld gaan worden is nog niet duidelijk, maar Woerts verwacht geen onoverkomelijke problemen. Een datum over de invoering kan hij nog niet noemen.

In wedstrijden voor de Engelse Premier League en de Duitse Bundesliga wordt al langer gebruik gemaakt van de techniek om beelden te projecteren die voor de toeschouwers in het stadion onzichtbaar zijn. Bij de Olympische Spelen projecteerde de BBC bij het zwemmen in elke baan de nationale vlag van de deelnemers.

Het gaat om dezelfde techniek waarmee, sinds het begin van het Nederlandse voetbalseizoen, in Nederland beeldmerken van bedrijven in de buurt van de doelpalen worden getoond. Eerder dit jaar heeft het Commissariaat voor de Media toestemming gegeven voor deze `virtuele reclame', mede omdat deze reclame in andere landen al lang is toegestaan. Sponsordeskundige Frank van den Wall Bake betreurt de nieuwe reclame. ,,Ook als sponsor moet je ervoor waken dat het allemaal te veel afleidt van het traditionele spelletje.''

Volgens Woerts van Eredivisie NV is het vooral een kwestie van gewenning. ,,We zullen als land volgend blijven, maar voor de toekomst sluit ik niets uit.''

Colablikje: pagina 13

    • Erik van der Walle