Muziekwinkel Microsoft houdt Windows jong

Na Apple's iTunes gaat ook Microsoft liedjes verkopen op internet. Zo wil het Windows aantrekkelijk houden – daar zit de afspeelsoftware al in.

Softwaregigant Microsoft opent vandaag de jacht op de populairste muziekwinkel van internet, iTunes van Apple. Op het webadres http://beta.music.msn.com is de eerste versie te zien van de MSN Music Store. Voor 99 dollarcent (81 eurocent) per liedje en 9,99 dollar voor een compleet album kan de bezoeker legaal muziek van het web halen. De dienst is voorlopig alleen beschikbaar in de VS. ,,Ik verwacht dat we nog dit jaar ook in Nederland actief worden'', aldus M. van der Bel, directeur Microsoft Nederland, gisteren tijdens een persbijeenkomst.

Microsofts muziekwinkel werd al enige tijd verwacht. Het bedrijf betreedt een jonge, veelbelovende markt. Het aantal consumenten dat wil betalen voor het downloaden van muziek groeit gestaag, zegt onderzoeksbureau Forrester. Een argument om de `officiële' bestanden aan te schaffen is dat de kwaliteit beter zou zijn dan de mp3'tjes die mensen ruilen via Kazaa. Nederlandse muziekliefhebbers kopen dit jaar volgens Forrester voor 2,4 miljoen euro aan muziekdownloads. In vijf jaar groeit dat tot circa 150 miljoen euro.

Apple is de hipste speler op deze markt. Het bedrijf maakt de populaire muziekspeler iPod en beheert de muziekwinkel iTunes. Met meer dan 100 miljoen gedownloade nummers en een marktaandeel van 70 procent is iTunes de belangrijkste plek voor legale muziek op het web. Apple verkoopt sinds voorjaar 2003 muziek in de VS. Sinds juni van dit jaar kunnen ook Britse, Franse en Duitse muziekfans liedjes kopen bij iTunes. In de eerste week zouden in Europa 800.000 downloads zijn verkocht. Een Nederlands filiaal gaat open in oktober. Bij iTunes kosten liedjes ook 99 dollarcent per stuk.

Naast Apple zijn er talrijke kleinere spelers actief. Real Networks heeft Rhapsody, Roxio transformeerde het beruchte merk Napster tot een keurige webwinkel en Sony biedt sinds juli in Frankrijk en Duitsland muziek aan onder de naam Connect. Ook Coca-Cola en McDonald's verkopen muziek.

En sinds vandaag dus ook Microsoft. Analisten stellen dat online muziek om meerdere redenen een belangrijke markt is voor Microsoft. De directe inkomsten uit verkochte bestanden zijn interessant, maar op de achtergrond speelt een belangrijker thema. Microsoft wil graag dat zijn manier om muziek en beeld op de pc te bewaren, het Windows Media-formaat of wma, de standaard wordt voor de distributie van muziek, films en ander auteursrechtelijk beschermd werk. Microsoft kan zo zijn op wma gebaseerde systeem voor het beheren van auteursrechten (digital rights management) aan de man brengen. Samen met de MSN Music Store werd vandaag versie 10 van de Windows Media Player gepresenteerd.

Zal Microsoft erin slagen Apple van de troon te stoten? Het bedrijf heeft al vaker een achterstand ingehaald. Microsoft drukte de browser van Netscape bijna helemaal uit de markt. In spelcomputers heeft het bedrijf met de Xbox inmiddels een tweede plaats veroverd, achter Sony, maar voor Nintendo.

Microsoft heeft zeker twee voordelen bij de muziekdownloads. Het bedrijf bezit een aantal zeer populaire kanalen om consumenten door te sluizen naar zijn muziekwinkel. Bijvoorbeeld de gratis e-mailservice Hotmail. In Nederland zijn er 4,7 miljoen gebruikers, wereldwijd 187 miljoen. Of MSN Messenger. Per maand maken 4,5 miljoen Nederlanders gebruik van het chatprogramma.

Het tweede voordeel is dat de Windows Media-techniek al beschikbaar is op de meeste pc's. Het zit ingebakken in Windows. Fabrikanten van draagbare muziekspelers ondersteunen het wma-formaat eveneens. De iPod kan geen wma-bestanden afspelen.

Microsofts muziekwinkel is een volgende slag in de strijd om de digital lifestyle experience van de consument, aldus Van der Bel van Microsoft Nederland gisteren. De pc moet de spil worden van een `amusementsnetwerk' in huis. Op de computer staan opgenomen tv-programma's, films, muziek, foto's en dergelijke. Vanuit dat centrale punt kunnen consumenten op diverse plekken in huis (draadloos) tv kijken, muziek luisteren en foto's bekijken. Microsoft presenteert op 12 oktober in Nederland het Windows Media Center. Van der Bel: ,,Het is de entree van Microsoft in de huiskamer.''

    • Jan Benjamin