Geen vervolging spoormanagers

Drie hoge Britse oud-functionarissen van de spoorwegen worden niet vervolgd wegens doodslag voor de treinramp bij Hatfield, in oktober 2000, waarbij vier mensen omkwamen.

Een Britse rechter heeft de aanklachten gisteren ongegrond verklaard, omdat er geen bewijs zou zijn dat Railtrack, de toenmalige exploitant van het spoor, meer belang had gehecht aan winst dan aan veiligheid, zoals de openbare aanklager beweerde.

Bij het ongeluk ontspoorde een intercity met hoge snelheid, nadat een rail was gebroken. Dat bracht vervolgens een reusachtige achterstand van het onderhoud op het hele Britse spoorwegnet aan het licht. Railtrack was gedwongen tot spoedreparaties die miljarden kostten en uiteindelijk leidden tot het faillissement van de geprivatiseerde spoorwegexploitant. Tegenstanders van privatisering zagen daarin de bevestiging dat Railtrack investeringen in veiligheid en onderhoud had nagelaten om aandeelhouders en managers te belonen.

Gerald Corbett, toenmalig Railtrack-directeur en een van de drie aangeklaagden, zei gisteren dat hij zijn verantwoordelijkheid destijds had genomen door zijn ontslag aan te bieden, maar ,,dat is iets anders dan persoonlijke schuld''. Het was voor het eerst dat een Britse directeur voor doodslag werd aangeklaagd na een fout door zijn bedrijf.

Louise Christian, een advocaat, zei dat nabestaanden en mensen die destijds verwondingen opliepen zich ,,ongelofelijk in de steek gelaten voelen'' door de uitspraak. Volgens haar is het bovendien een slecht voorteken voor toekomstige rechtszaken over andere spoorwegongelukken, zoals de botsing bij Paddington in 1999. Sommigen hopen dat de regering een wetswijziging zal doorvoeren om doodslag door bedrijven, zogeheten corporate killing, te kunnen aanpakken.