Venetië opent met Spielbergs `The Terminal'

Meer Italiaanse en Amerikaanse films moest Venetië krijgen. Nieuwe festivaldirecteur Marco Müller heeft zich slim van die taak gekwijt.

Voor het Palazzo del Cinema in Venetië staan 60 gouden leeuwtjes op welpenformaat hangend op slanke sokkels te glanzen in de zon. Dante Feretti, vormgever van de films van Fellini en Scorsese, zette ze neer als hommage aan alle voorgaande winnaars van de Gouden Leeuw, de belangrijkste prijs van het oudste filmfestival ter wereld. Over een paar jaar moet op het Lido, het eilandje vlak voor de kust, een heel nieuw filmpaleis staan. Voor het ontwerp zijn tien ontwerpers in de race, onder wie de Nederlander Koen van Velsen, die in Rotterdam de Pathé bioscoop op het Schouwburgplein ontwierp.

Het filmfestival heeft weer een nieuwe directeur. Marco Müller volgde in maart de Zwitser Moritz de Hadeln op, die in conflict raakte met premier Berlusconi en diens minister van Cultuur omdat hij te weinig Italiaanse films selecteerde en niet genoeg glamour naar het festival bracht. Müller heeft gedaan wat van hem werd verlangd: bijna de helft van het aanbod bestaat dit jaar uit Italiaanse en Amerikaanse films. De Amerikaanse films brengen sterren als John Travolta, Tom Hanks en Nicole Kidman met zich mee. Het festival opent vanavond met The Terminal van Steven Spielberg en besluit over anderhalve week met een op het San Marcoplein van de tekenfilm Shark Tale, die werd geproduceerd door Spielberg.

Toch heeft Müller, die eerder de festivals van Rotterdam en Locarno leidde, ook zijn cinefilie binnengesmokkeld. De aandacht voor de Italiaanse film bestaat vooral uit een omvangrijk bijprogramma waarin vergeten genrefilms uit de jaren zestig voor het voetlicht worden gebracht. Müller is zo slim om ze te laten introduceren door de Amerikaanse regisseurs Joe Dante en Quentin Tarantino, die voor obscure Italiaanse gangsterfilms evenveel enthousiasme aan de dag legt als voor Aziatische vechtfilms. Aan de strijd om de Gouden Leeuw doen maar drie Amerikaanse producties mee, Palindromes van Todd Solonz, Birth van Jonathan Glaser en Vanity Fair van Mira Nair.

Verschillende directeuren hebben aan de hoofdcompetitie een tweede toegevoegd, waarin de meer experimentele films draaien. Müller zet die traditie voort met `Venezia Orizzonti'. En er is nóg een competitie, voor digitaal opgenomen en vertoonde films. Müller geeft ook ruimte aan Venice Days, een niet door het festival geselecteerd programma van elf kunstzinnige Europese films, geïnspireerd door de Quinzaine des réalisateurs in Cannes. Deze sectie, georganiseerd door twee Italiaanse organisaties van onafhankelijke regisseurs, opent met Confituur van de Belg Lieven Debrauwer.

    • Bianca Stigter