Laurus maakt prijsvechter van Konmar

Konmar wordt een discountsupermarkt. Alle winkels worden volgend jaar omgebouwd. De prijzen zakken tot het niveau van Dirk van den Broek. Laurus overweegt de naam Konmar te veranderen.

Dat heeft directeur H. Bruijniks van Laurus (Super De Boer, Edah, Konmar) vanochtend gezegd bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Drie jaar geleden moesten alle 700 winkels van Laurus nog omgebouwd worden tot Konmar. Na de grote verliezen werd dat twee jaar geleden teruggedraaid. Aanvankelijk hield Laurus vast aan 120 Konmar-filialen, vorig jaar werd dat teruggedraaid naar 50.

Met dit besluit krijgt Laurus twee prijsvechters. Drie maanden geleden besloot Laurus al alle 300 Edahs om te bouwen tot `Edah Lekker & Laag''. Ook die supermarkten krijgen het prijsniveau van Dirk van den Broek/Bas van der Heijden. Bij Dirk liggen de prijzen rond 12 procent lager dan bij marktleider Albert Heijn. Eerder dit jaar werden voor een klein deel van het assortiment de prijzen bij Konmar al met ongeveer 7 procent verlaagd.

Twee jaar geleden was Konmar nog de duurste supermarkt van Nederland. Vanochtend zei Bruijniks dat Konmar zich volgend jaar zal positioneren tussen de supermarktketens Jumbo en Nettorama. Deze winkels hebben een groot assortiment met naar verhouding lage prijzen. Door een efficiënte organisatie maken ze toch nog winst.

Mede door Konmar kwam Laurus het laatste halfjaar in de verliezen, 15 miljoen euro bij een omzet van 1,8 miljard euro. De omzet van Konmar kwam op 278 miljoen euro, tegen 509 miljoen euro een jaar eerder. De vermindering is mede toe te schrijven aan de ombouw van enkele Konmars naar Super De Boer of Edah. Het marktaandeel van Konmar daalde van 4,5 procent vorig jaar naar 2,5 procent.

De inspanningen van Super De Boer om de kwaliteit van de verse producten te verbeteren werpen vrucht af, stelt Laurus. Ook deze winkels krijgen volgend jaar te maken met een reorganisatie, vooral op gebied van logistiek. Adviesbureau McKinsey werkt de plannen uit, die in 2006 10 à 15 miljoen euro per jaar besparen.

Het marktaandeel van de Laurus-winkels daalde in het eerste halfjaar van 18,8 naar 16,8 procent.