Kelis laat liedjes doelloos waggelen

Kelis is de zangeres van de gimmick. De luidkeels herhaalde kreet `I hate you so much right now!' uit haar eerste hit Caught Out There was er zo eentje, de stoute tekst en het speels gezongen refreintje van Milkshake ook en de bonte kleuren waarin ze haar kroeskop soms verft liegen er wat gimmick-waarde betreft al evenmin om. In de tweede plaats is ze de zangeres die groot is gemaakt door The Neptunes. Dit hippe producersteam timmerde haar twee eerste albums in elkaar met sterke, eigenwijze beats en zette pas op Tasty, haar laatste album, een paar stappen terug door hun beschermelinge ook onder de productionele vleugels van talenten als Andre 3000, Raphael Saadiq en Dallas Austin te laten werken.

Live zijn al die topkrachten er natuurlijk niet bij en met gimmicks alleen kom je er dan ook niet. Het kan zijn dat het potentiële, berucht lastig te bereiken `urban'-publiek dat voorzag, want er werden op voorhand veel te weinig kaarten verkocht voor de Pepsi Stage. Dus werd het concert verplaats naar de veel kleinere Melkweg, die uiteindelijk wel volliep. Het kon de brutale zangeres uit Harlem niet inspireren tot meer dan een matte vertoning.

Ontdaan van die superslimme, aanstekelijke en op de groove gerichte productietechnieken van The Neptunes en hun vakbroeders zijn Kelis' liedjes eigenlijk niet zo bijzonder. Sterker nog: sommige stukken wilden maar geen liedjes worden en waggelden doelloos voort. De stuurloze begeleidingsband, met een irritante DJ als publieksmenner en een low-budget-achtergrondkoortje van slechts één zangeres, hielp ook al niet om er een feestje van te maken.

Als Kelis al opvalt is het om haar innemende persoonlijkheid en niet om haar matige zangtechniek. Zo stond hier een mat klinkende zangeres voor een met de botte bijl hakkende begeleidingsband. Kelis kreeg de zaal op haar hand met haar emancipatoire opmerkingen tussendoor, niet met haar liedjes. Dat uitgerekend de hits Milkshake en het reggae-achtige Trick Me nog aardig overeind bleven lag vooral aan de voorbespeelde partijen uit de laptop. Zo werd het publiek na een set van ruim een uur weinig bevredigd de deur uit gestuurd, zonder toegift en zonder die bevrijdende kreet uit Caught Out There.

Concert: Kelis. Gehoord: 31/8, Melkweg Amsterdam.

    • Jacob Haagsma