`AH wil ons van de markt drukken'

Supermarktbedrijf Laurus moet weer reorganiseren om te overleven. ,,Op honderden veelverkochte A-merkartikelen maken we gewoon een verlies.''

Supermarktbedrijf Laurus past zijn drie formules weer aan. Zowel Edah als Super De Boer en Konmar draaien matig. Na het verlies van 15 miljoen euro in het eerste halfjaar gaat bestuursvoorzitter Harry Bruijniks van Laurus opnieuw reorganiseren.

Edah wordt `Edah Lekker & Laag'. Konmar wordt ook een prijsvechter en gaat met Dirk van den Broek/Bas van der Heijden concurreren. Ook Super De Boer moet beter draaien en adviesbureau McKinsey doet daarvoor eind dit jaar aanbevelingen. ,,Het is extra nodig om de prijzenoorlog vol te houden'', zegt Bruijniks.

De supermarktwereld verwacht een nieuwe ronde prijsverlagingen van Albert Heijn, net nu Laurus het moeilijk heeft. Wil Albert Heijn Laurus kapotmaken?

,,Albert Heijn probeert heel duidelijk om Super De Boer onderuit te halen. Ze willen Super De Boer van de markt drukken, omdat onze keten met service en prijs het dichtst bij hen staat. Ik verwijt het Albert Heijn niet. Ze kijken gewoon waar ze het snelst marktaandeel kunnen winnen. En dat is bij Super De Boer, want daar hebben we de afgelopen jaren achterstand opgelopen.''

Als Albert Heijn straks de prijzen met 10 procent verlaagt, overleeft u dat?

,,Ja, dat overleven we. Ik verwacht overigens niet dat ze hun prijzen zover zullen verlagen. We gaan helemaal mee in de prijsbewegingen die Albert Heijn zal maken. Albert Heijn wordt niet goedkoper dan Super De Boer.''

Hoe zinvol is de prijzenoorlog? Elke supermarktketen levert veel winst in of komt in de verliezen.

,,Iedereen verliest in termen van winst. Ook op langere termijn. De enige winnaars, ook op lange termijn, zijn Aldi en Lidl. Daarom ook hebben we besloten om de prijsniveaus van Edah en Konmar flink te verlagen.

,,De prijzenoorlog heeft flink toegeslagen. Nederlandse supermarkten hebben op dit moment de laagste prijzen van Europa. Wij verkopen honderden veelverkochte A-merkartikelen onder de inkoopprijs. Daarop maken we gewoon verlies.

,,Behalve die prijsverlaging groeit de markt niet of nauwelijks. Het eerste halfjaar was slecht, maar vorige maand was ook negatief. Dus de markt is heel moeilijk. Het verlies van 15 miljoen euro dat Laurus in het eerste halfjaar had, is precies het effect van de prijzenoorlog.''

Laurus verandert voor de vierde keer in vier jaar de strategie voor Konmar. Wordt het geen tijd om deze winkels te verkopen of om te bouwen tot Edahs Lekker & Laag of Super De Boer?

,,Ik betwist dat het vier keer een wijziging is. Als het om deze vestigingen gaat die zijn overgebleven in ieder geval niet. Verkoop van Konmar is niet aan de orde, maar we kunnen ze op veel punten nog verbeteren.

,,De Konmars waren nog niet zo lang geleden out of control. Dat proberen we te verbeteren met een betere logistiek, breed assortiment en een goede leiding over de winkelprocessen. We zijn er al een beetje mee begonnen. Zo zijn bijna alle zwarte plafonds weer wit gemaakt. Dit jaar openen we twee proefwinkels en begin volgend jaar nog een, waarna we de exacte invulling van de nieuwe Konmar weten. We denken nog na over of we een nieuwe naam moeten doorvoeren.''

Wanneer hebben de Konmar-winkels voor het laatst winst gemaakt?

,,In de jaren negentig was Konmar behoorlijk winstgevend. Concurrenten als Albert Heijn hebben delen van dat concept overgenomen en wij hebben daar te laat op gereageerd.''

,,Hetzelfde geldt overigens voor Edah. Door de problemen van de afgelopen jaren hebben wij in die winkels veel te weinig geïnvesteerd, terwijl de prijzen te hoog waren. Meer dan de helft van de Edah-winkels is meer dan tien jaar geleden voor het laatst opgeknapt.''

Twee van de drie ketens worden prijsvechter. Is dat de toekomst?

,,We hebben gezien dat dat segment de afgelopen jaren sterk is gegroeid en nog steeds groeit. In Duitsland heb je voor elke 10.000 inwoners een discounter, in Nederland is dat voor iedere 25.000 inwoner. We zien nog potentieel.

,,Nederlanders vinden prijs steeds belangrijker. Het omzetcijfer voor de supermarkten in augustus daalde dus. Maar niet bij Aldi en Lidl.''