Trajectcontroles tegen hardrijden

Op verschillende snelwegen in het land zullen de komende tijd zes nieuwe trajectcontrolesystemen in gebruik worden genomen. Bij trajectcontroles hangen camera's langs een aantal punten langs de snelweg, die opnames maken van elk passerend voertuig. Een computer berekent de gemiddelde snelheid tussen de meetpunten. Is die snelheid hoger dan toegestaan, dan krijgt de automobilist een boete toegestuurd.

Volgens een woordvoerder van het openbaar ministerie wordt het systeem, waarbij over een langer traject gecontroleerd wordt, ,,eerlijker'' gevonden door weggebruikers dan de zogeheten `puntcontroles', waarbij de snelheid eenmalig wordt gemeten. ,,Het idee dat je `gepakt' werd terwijl je net iemand inhaalde, is dan uitgesloten.'' De trajectcontole is een extra hulpmiddel voor justitie om de snelheid op de weg te controleren, naast de flitspalen, de videoauto's en de lasergun.

Morgen zal het systeem in gebruik worden genomen op de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep en op de A12 tussen De Meern en Woerden. Volgens het bureau verkeershandhaving van het openbaar ministerie is gekozen voor trajecten waar relatief veel ongevallen plaatsvinden, meestal als gevolg van te hard rijden. Uit tests is gebleken dat op de A4 10 procent van de automobilisten zich niet aan de maximumsnelheid van 120 kilometer per uur houdt. Met de trajectcontrole moet dat aantal worden teruggebracht tot minder dan 1 procent. Later zullen nog vier controles worden ingevoerd. Weggebruikers zullen met borden worden gewaarschuwd voor de controles. In principe staat het systeem altijd aan.