Speelbaarheid van een helikopter

Hoe moeilijk is vliegen met een helikopter? Vraag het een ervaren modelhelikopterpiloot. Iemand die zelf zijn modelhelikopter bouwt en hem op afstand radiografisch bestuurt. Het is het hoogst bereikbare. Een bootje op het water vanaf de kant besturen kan een kind. Een auto op afstand over de stoep sturen ook. Vliegen is moeilijker. Vooral met een helikopter. De modelpiloot: ,,De tijd om zo'n heli te leren vliegen kan oplopen van een halfjaar om te leren hooveren tot enkele jaren om driedimensionale figuren te vliegen, en sommige mensen leren het nooit.''

Het is gevaarlijk. Een helikopter kan zijn eigen piloot scalperen.

De piloot: ,,De moeilijkheid bij het vliegen is dat je vier bewegingen van de heli tegelijkertijd moet corrigeren. Als een automatische reactie. Tijd om te denken is er niet en een vergissing heeft meestal een crash tot gevolg met soms honderden euro's schade, een deuk in je zelfvertrouwen en enkele weken opnieuw bouwen en afstellen.''

Opwinding in de speelgoedbranche. De Japanse fabrikant van radiografisch bestuurbare auto's Nikko liet begin dit jaar een prototype zien van een elektrische speelgoedhelikopter die zo uit de cadeaudoos de lucht in kan. En die in vergelijking met zelf te bouwen modelhelikopters maar een schijntje kost. 100 euro. De Sky Watcher is pardoes in Nederland genomineerd om mee te dingen naar de titel Speelgoed van het Jaar.

Elk jaar wordt een aantal speelgoederen genomineerd voor de verkiezing van Speelgoed van het Jaar. Fabrikanten en importeurs brengen hun nieuwste spullen naar een zaaltje waar een jury er een oordeel over geeft. Voor kinderen in vijf leeftijdscategorieën worden uit meer dan 200 inzendingen 25 stuks speelgoed aangewezen die Speelgoed van het Jaar kunnen worden. Het zijn de consumenten zelf die door te stemmen (per e-mail of briefkaart) bepalen welke vijf speelgoederen – een voor elke leeftijdsgroep – uiteindelijk de titel krijgen. De vakjury nomineert alleen maar. Hij bestaat uit zes speelgoedhandelaren en zes mensen met verstand van kinderen. De volkshelikopter van Nikko is genomineerd in de categorie 12 jaar en ouder.

Dat nomineren gaat niet zachtzinnig. Binnen een dag moeten 220 speelgoederen beoordeeld worden en moeten punten worden gegeven. Als zo'n sessie acht uur duurt en de juryleden hun eigen boterhammen meenemen om tijd te winnen, kan elk stuk speelgoed 2 minuten en 11 seconden aandacht krijgen. Jureren met je mond vol.

Het publiek dat de komende maand bepaalt welk speelgoed de titel wint kan de genomineerde spullen in een speelgoedwinkel bekijken en zich een oordeel vormen. Maar de helikopter vliegt niet even een demonstratierondje. Niet in de winkel en niet daarbuiten. Men moet er maar op vertrouwen dat de vakjury die hem nomineerde het ding nauwkeurig heeft beproefd.

,,We kijken naar zaken als wat is de speelbaarheid'', zegt een jurylid aan wie ik vraag hoe haar oordeel tot stand kwam. ,,Dit is de eerste fullfunction helikopter die het echt doet'', zegt een ander jurylid. ,,Nooit eerder was er speelgoed dat kan vliegen voor deze prijs'', zegt een derde jurylidspeelgoedwinkelier.

Maar nou iets merkwaardigs. De `speelbaarheid' van de helikopter is helemaal niet getest. Niemand van de jury heeft de helikopter de lucht in gekregen. Hij was helemaal niet beschikbaar op de dag dat het op nomineren aankwam. Alleen een `handmonster' was er, een leeg model. En er was een videofilmpje waarop te zien was hoe het ding eventjes beweeglijk in de lucht hing.

,,Nee, niet mee gevlogen, maar ik ga er van uit dat hij het doet, ja, daar moeten we maar van uitgaan'', zegt nog een ander jurylid. Zo makkelijk krijgt Nikko krediet. De Nikko Sky Watcher is inmiddels in speelgoedwinkels te koop. Stickertje op de doos: `Genomineerd Speelgoed van het Jaar 2004.' Volgende week op deze plek verslag van wat de jury had moeten doen. Uit de doos de lucht in.