Kapitein en zee in gevecht op Nazomer Festival

Gistermiddag opende staatssecretaris Medy van der Laan (Cultuur) op het Abdijplein in Middelburg het Zeeland Nazomer Festival, dat zij roemde om z'n ,,vuur en artistieke ambitie''. Van der Laan plaatste het festival, dat in 2001 is begonnen, op gelijke lijn met enkele toonaangevende zomerfestivals, zoals het Holland Festival, Oerol op Terschelling en de Boulevard in Den Bosch. ,,Het unieke karakter van het Zeeland Nazomer Festival'', betoogde Van der Laan, ,,schuilt in de combinatie van aandacht voor de rijke Zeeuwse geschiedenis en de uitgelezen locaties.'' Ook beklemtoonde zij het belang van ,,modern muziektheater'' voor de regio, een van de belangrijke punten van haar cultuurbeleid.

Van der Laan sloot haar toespraak af met een citaat uit het gedicht Walcheren van J.C. Bloem, dat zij illustratief achtte voor het Zeeland Festival: ,,Land, waarop eeuwig komt gevochten/ De zee, met luid geruis,/ Ik zocht geen vreemde op mijn tochten:/ Ik kwam bij u naar huis.''

De opera Sweetheart Come van Mariecke van der Linden, naar het gedicht The rime of the ancient mariner van Samuel Coleridge, sloot op passende wijze aan bij Bloems gedicht en Van der Laans woorden. De voorstelling speelt zich af op een ruig stuk strand tussen Domburg en Westkapelle en heeft het gevecht tussen een zeekapitein en de zee tot onderwerp. Net als bij de voorstelling Trojaanse vrouwen op het Oerolfestival van 2001 neemt het publiek plaats in een fictief scheepsruim en kijkt het naar de handeling, die zich voltrekt op de voorplecht. De tragische kanten van de natuur, waarover de opera gaat, werden geïllustreerd met het onstuimige weer van gisteravond, met regenbuien en dreigende wolken.

Mariecke van der Linden, die eerder de opera De pornocomponist maakte, voert zelf de regie van haar lyrische muziek, waaraan de blaasinstrumenten een melancholiek karakter geven. De voorstelling is esthetisch vormgegegeven: witte kostuums van de spelers en zangers, een blinkend stalen decor en daarachter ruist de zee. Scheepskapitein Jack Vecht in de hoofdrol vertolkt een wanhopige, in zichzelf verscheurd personage dat niet alleen tegen de elementen vecht, ook tegen het noodlot. Hij schreeuwt en brult, en breekt het verzet van zijn tegenspelers.

De tekst van Marjolein Bierens, die vorig jaar Ik, Zeeuws Meisje voor het Nazomer Festival schreef, streeft niet zozeer naar spanning als wel naar sfeer en stemming. Sommige scènes zijn te uitgesponnen, waardoor de dramatische lijn afzwakt. De muziek van Van der Linden krijgt steeds meer de overhand. Twee sopranen en een bas-bariton vervullen de zangpartijen. Geleidelijk evalueert de opera naar een luisterrijk samenspel tussen de zangers en de blazers, vooral de saxofoon, trombone en trompet. Een opera uitvoeren aan de kustlijn draagt een groot risico in zich. De elementen zijn altijd sterker dan kunst. Toch houdt Sweetheart Come prachtig stand tegen het dreigende en tot slot losbarstende onweer. De zee en het drama van zeelieden komen juist dankzij deze maritieme, wisselvallige locatie op sprekende wijze tot leven.

Zeeland Nazomer Festival: Sweetheart Come. Muziek: Mariecke van der Linden. Libretto: Marjolein Bierens; orkest: Albatros Ensemble. Gezien: 31/8 Westkappelse Zeedijk tussen Domburg en Westkapelle. Aldaar t/m 11/9. Inl.: 0900-3300033 of www.nazomerfestival.nl