IHC rekent op boekverlies bij verkoop werven

Maritiem conglomeraat IHC Caland houdt rekening met een boekverlies op de verkoop van de scheepsbouwdivisie. De verkoop van de werven Merwede en IHC Holland, die het bedrijf eind dit jaar verwacht af te ronden, zal naar verwachting minder opbrengen dan de 60 miljoen euro waarvoor de twee werven in de boeken staan.

Dat heeft IHC Caland gisteren bekendgemaakt bij de publicatie van de halfjaarcijfers. Het bedrijf zegt met enkele kandidaat-kopers in gesprek te zijn over overname van de scheepsbouwactiviteiten. De meeste gegadigden zijn Nederlands. IHC Caland besloot eerder dit jaar af te zien van een verzelfstandiging en een beursgang van de werven, zoals aanvankelijk de bedoeling was.

Sinds vorig jaar de werf Van der Giessen-de Noord in Krimpen aan den IJssel gesloten is, is de scheepsbouwdivisie weer winstgevend. ,,Toch verkopen we de boel. Dat is de aandeelhouders beloofd en je kunt niet blijven jojoën op dit punt'', zei de directeur van beide werven, J. van Dooremalen, gisteren.

Mede door het wegvallen van het verlies van Van der Giessen-de Noord steeg de nettowinst van IHC Caland in het eerste halfjaar met 57 procent tot 53,8 miljoen dollar (44,5 miljoen euro). Voor heel 2004 rekent IHC Caland op een nettowinst van circa 100 miljoen dollar, exclusief het verwachte boekverlies op de verkoop van de scheepswerven.

De scheepsbouwactiviteiten droegen in het eerste halfjaar 5,1 miljoen dollar bij aan de winst van IHC Caland. Vorig jaar was dat nog een verlies van 5,3 miljoen dollar. De divisie offshore boekte 47,2 miljoen dollar winst, een toename van 21 procent. De omzet van het gehele concern liep in het eerste halfjaar met 28 procent terug tot 796,4 miljoen dollar.

IHC concentreert zich voortaan op zijn activiteiten voor de offshore olie- en gasindustrie, waar het bedrijf drijvende productiesystemen, half afzinkbare platformen en ander materieel aan verkoopt en verhuurt. De afgelopen maanden haalde het bedrijf een aantal kleine en middelgrote opdrachten binnen, bij elkaar goed voor 415 miljoen dollar omzet.

Grote opdrachten bleven echter uit, maar volgens de bestuursvoorzitter, de Fransman D. Keller, is de markt zich inmiddels aan het herstellen. Hij noemde de vooruitzichten voor de korte en middellange termijn ,,veelbelovend''. Keller: ,,De markt is moeilijk te voorspellen. Analisten hadden een bonanza van drijvende platforms voorspeld in de Golf van Mexico en de Noordzee, maar die is volledig uitgebleven.''