Abonnement op koffie per post

Is de postbode al langs geweest met de koffie? Het bedrijfje De Eenhoorn verkoopt versgebrande kwaliteitskoffie per post.

Koffie is kunst bij de Eenhoorn. Wie bij deze makelaars in koffij, die wonen op de Oudestraat 101 te Kampen, een cappuccino bestelt, krijgt een kopje gepresenteerd met een roomlaag in de vorm van een hartje. Meteen na het betreden van het historische pand, waar wordt gehandeld in koffie, thee en tabak, wordt de bezoeker overvallen door een melange van ongekend rijke geuren: het diep bruine van versgebrande arabicabonen, het zoete van de Lung Ching thee, de rook van Olifant-sigaren.

De Eenhoorn verkoopt koffie in alle soorten en maten: bonen, gemalen en als vloeibaar goedje in de coffeeshop. Sinds eind vorig jaar experimenteert het bedrijf met zogenoemde koffiepost: zakjes van 200 gram koffie die elke week per post worden verstuurd. Thomas Klaphake, een van de twee directeuren, heeft zoveel vertrouwen in het product gekregen dat hij het nu in de markt heeft `gezet' via een website.

Woensdag en donderdag zijn koffiepostdagen in Kampen. Dan brandt koffie-expert Tineke Jansen de bonen in de Duitse Probat brander, op 225 graden in net iets meer dan een kwartier tot perfectie. ,,Grote bedrijven branden in 2 minuten hun bonen in een soort magnetron. Ik kan me niet voorstellen dat je in zo'n korte tijd alle verkeerde stoffen wegneemt en de goede aroma's behoudt. Bij mij krijgen de bonen een aromatherapie'', zegt ze.

Een deel van de gebrande bonen wordt als zodanig verpakt. Volgens Klaphake is thuis malen de beste waarborg voor een kwaliteitsbakje. Maar de meeste klanten kiezen voor het gemak. Voor hen wordt de koffie eerst gemalen. De glimmende goudkleurige verpakking is een envelop op A5-formaat, gemaakt door het Amerikaanse Packplus. Aan de bovenkant zit een soort ventiel, waardoor de koffie kan `ademen' – even knijpen en de koffiegeur komt je tegemoet. Op het etiket staat welke koffiesoort in de zak zit, de branddatum en de geadviseerde zetmethode, meestal snelfilter. Klaphake is niet zo gecharmeerd van espressokoffie. ,,Een espresso is wel lekker sterk, maar met de filtermethode haal je meer tonen uit de koffie.''

De echte fanaten reizen voor ze een postkeus maken eerst naar Kampen voor een proeverij à 20 euro per persoon. Het is een heuse test, waarbij onder het toeziend oog van Klaphake of Tineke Jansen zes verschillende koffiesoorten met een `Cup-Value Evaluation Form' moeten worden beoordeeld op hun geur en aroma, de body, de aciditeit, nasmaak en nog zo het een en ander. Er is volgens Klaphake veel vraag naar de proeverijen, die ook in de theevariant bestaan.

Voor de koffiepost zijn inmiddels 200 afnemers, die een pittige prijs van 25 euro per kilo (inclusief verzendkosten) moeten neertellen voor hun legale verslaving. De directeur: ,,We draaien nu break-even, mijn doel is binnen een paar jaar duizend abonnees te hebben.'' Dan kan ook de prijs naar beneden door een lager posttarief. Nu kost het versturen van de koffie 1,56 euro per envelop. Omzetvergroting heeft voor het kleine bedrijf logistieke consequenties. Er zal meer personeel moeten komen voor het inpakken. Misschien wordt ook het branden in de binnenstad een probleem, want de uitstoot van gassen uit de machine, hoe lekker die ook mogen ruiken, is aan een wettelijke milieulimiet gebonden.

De Eenhoorn is, evenals sigarenfabriek de Olifant die in hetzelfde pand is gevestigd, een dochteronderneming van Van der Sluis Cigar Machinery. De wortels van het familiebedrijf gaan terug tot 1815, toen aan de Voorstraat te Kampen een fabriek annex winkel werd opgericht in koffie, thee, snuif- en andere tabak. In de huidige krimpende markt van rookwaren doet De Olifant het nog steeds goed: in 2003 werd een winst behaald van 100.000 euro op een omzet van 2,5 miljoen. De omzetgroei is nog altijd 10 procent per jaar. Het opzetten van de koffie- en theepoot, in 2002, onder de naam De Eenhoorn is een strategische keus van de familie van der Sluis en wordt gefinancierd met een winstreservering uit de Olifant.

De twee divisies, met samen 42 werknemers, hangen idealistische marktprincipes aan: het maken van een hoogwaardig kwaliteitsproduct, continuïteit van de bedrijfsvoering met lokale werknemers en winstgevendheid maar geen winstmaximalisatie.

Thomas Klaphake is zelf `geschoold' in de koffie en reist over de hele wereld op zoek naar de beste bonen en plantages. Voor de koffie-experts is er maar één boon die ertoe doet: arabica. Binnen de arabicafamilie kan de kwaliteit ook weer uiteenlopen, afhankelijk van de hoogte van de plantage, schaduw, boomstructuur, kleur et cetera. De Eenhoorn heeft in zijn assortiment onder andere koffie uit de Dominicaanse Republiek, Brazilië, Guatemala, Cuba, Ethiopië, Kenia en Sumatra. Klanten van de koffiepost kunnen kiezen uit dit aanbod.

De bezorging van de koffie is tot nu toe betrouwbaar gebleken, de klanten hebben hun versgebrande koffie vóór het weekeinde in huis. Een enkele keer verdwijnt er een envelop Kon de postbode de verleidelijke geur niet volstaan?

Website: www.eenhoornkoffiethee.com