Urka belde over film Bruinsma

Vlak voor de première van De dominee, de film over de Nederlandse gangster Klaas Bruinsma die donderdag in première gaat, heeft regisseur Gerrard Verhage Etienne Urka gebeld, een vroegere handlanger van de maffiabaas. ,,Ik heb hem gevraagd of hij de film wilde zien.'' Verhage zegt dat hij graag wil `pacificeren'. Gelukkig had Urka geen interesse meer in de film.

Dat was in 1995 anders. Toen ontving Verhage 's nachts een telefoontje van Urka, waarin gezegd werd dat ,,hij het niet zo'n goed idee vond als er een film over Klaas werd gemaakt''. Volgens Bart Middelburg, de journalist op wiens boek De dominee de film deels gebaseerd is, leidde dit en een aantal andere telefoontjes tot een ommezwaai in het scenario van het project, dat toen nog een driedelige televisieserie zou worden, en zorgde het voor een breuk met toenmalige scenaristen Alma Popeyus en Hein Schütz.

Middelburg schreef daar in 1995 al over, maar regisseur en schrijver hebben de zaak onlangs weer opgerakeld. Volgens Middelburg heeft Verhage na het telefoontje van Urka de film veranderd van een ,,reconstructie van de feiten'' naar een psychologisch portret van Bruinsma. Maar volgens Verhage en zijn producent René Huybrechtse (Theorema Films) is de ommezwaai níet veroorzaakt door ,,druk vanuit de boze onderwereld''. Langzaam werd duidelijk dat een documentaire-achtige aanpak geen goed filmverhaal zou opleveren.

Verhage ontkent niet dat hij gebeld is door Urka en als reactie een fax heeft gestuurd met daarin de toezegging dat diens naam in de film niet gebruikt zou worden. ,,Ik was in die naam toch niet geinteresseerd'', zegt de regisseur. Volgens Bart Middelburg blijft het ,,aannemelijk dat pressie daar een rol in heeft gespeeld. Er zijn toen ook toezeggingen gedaan dat het geen documentaire-achtige film over de Bruinsma groep zou worden gemaakt.''

Inmiddels is de naam van Klaas Bruinsma veranderd in Klaas Donkers. ,,Dat is vlak voor het draaien gebeurd'', zegt Huybrechtse. ,,Anders was de film volgens onze Engelse advocaten niet te verzekeren geweest.''

Een volgende film van Verhage is geïnspireerd door Middelburg. ,,Het wordt een film over een misdaadjournalist die bekneld raakt tussen zijn contacten in de onderwereld en zijn contacten met de Amsterdamse politie,'' zegt Verhage. Bart Middelburg: ,,Dat klinkt ontzettend spannend.''