Optimisme Spyker ondanks verliezen

Hoewel de koers sinds de introductie van het aandeel in mei inmiddels bijna 6 euro is gedaald naar 9,65 euro en ook de verliezen van de onderneming toenemen, beschouwt directeur Victor Muller de beursgang van de Nederlandse sportwagenfabrikant Spyker als een schot in de roos. ,,De beursnotering heeft precies opgeleverd wat ik ervan verwachtte'', verklaart Muller in een toelichting op de halfjaarcijfers van 2004 die vanochtend zijn gepubliceerd. Vooral buitenlandse klanten hechten volgens hem veel waarde aan de notering. ,,Als een Amerikaan in Nederland een dure auto wil kopen en een aanbetaling van 10 procent moet doen, helpt het dat Spyker een beursfonds is. Hij krijgt meer vertrouwen in ons.'' Een Spyker kost zo'n 350.000 euro.

Muller heeft de gang naar de beurs met zijn bedrijf in eerste instantie gemaakt om geld te genereren om een grotere productie van de extravagante sportwagen, uitgerust met een Audi-motor, te kunnen financieren. De uitbreiding van de productiecapaciteit kost echter meer moeite dan verwacht. Aanvankelijk verwachtte Spyker per jaar 45 tot 50 bolides te bouwen. Dat is nu omlaag gebracht naar 40 tot 45, liet de onderneming vanochtend weten. Het bedrijf heeft inmiddels orders voor 79 auto's binnen. Dat waren er voor de beursgang 57.

De uitbreiding van de fabriek in Zeewolde levert extra banen op. Nu werken er 50 mensen. Dat waren er eind vorig jaar nog 40. Spyker verwacht dat het aantal banen dit jaar toeneemt. Hoewel veel beleggers de emissie van Spyker door de koersdaling als ,,een mislukking'' bestempelen, maakt Muller zich over de financiën niet al te veel zorgen. ,,De beursnotering moet je niet op een termijn van enkele maanden bekijken.''

Winstgevend is de autofabrikant echter nog niet. Spyker zag het verlies van 2 miljoen euro over de eerste zes maanden van vorig jaar oplopen naar 2,7 miljoen euro dit jaar. De omzet, inclusief autoverkopen en sponsorinkomsten, steeg van 1,2 miljoen naar 2,8 miljoen euro. Hoewel veel klanten in de VS wonen, mogen de wagens daar nog niet de weg op. Spyker verwacht pas eind dit jaar de certificering voor de auto in de VS rond te hebben. Muller verwacht daarnaast veel van China. Inmiddels heeft de onderneming drie dealers in dat land.