Meer passagiers voor winstgevend Schiphol

De luchthaven Schiphol heeft de eerste zes maanden van dit jaar geprofiteerd van de opleving in de luchtvaart. Het aantal passagiers steeg met 8 procent tot ruim 20 miljoen. Vorig jaar werd de sector geconfronteerd met een sterke terugval van het luchtverkeer. Voornaamste oorzaken waren de oorlog in Irak, de uitbraak van de longziekte sars en de teruglopende wereldeconomie. De omzet van Schiphol nam de eerste zes maanden van 2004 toe met 10 procent tot 415 miljoen euro en de nettowinst (het resultaat na belastingen) steeg met 11 procent tot 77 miljoen euro.

Dat heeft de luchthaven vandaag bekendgemaakt. Schiphol is nu nog volledig eigendom van de overheid (de staat en de gemeentes Amsterdam en Rotterdam).

Na ruim acht jaar soebatten heeft het kabinet besloten om een beursgang van Schiphol mogelijk te maken. Het kabinet heeft ingestemd met een voorstel van staatssecretaris Melanie Schultz-Van Haegen (Verkeer en Waterstaat) om maximaal 49 procent van de aandelen te verkopen, op een financieel gezien ,,opportuun'' moment, vermoedelijk over een half jaar tot een jaar. Wel komt er nog een ,,second opinion onderzoek'' van de Raad voor Verkeer en Waterstaat om de ,,publieke belangen'' nog eens goed door te lichten. Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine acht een beursgang nodig om de strategie met Schiphol effectief te kunnen uitvoeren, waardoor de luchthaven zijn positie als mainport kan versterken.

De beursgang is voor Schiphol niet zozeer van belang om te kunnen participeren in buitenlandse luchthavens, zei financieel directeur Pieter Verboom van Schiphol vanmorgen tijdens een toelichting, als wel om aandelen en obligaties te kunnen uitgeven om grote investeringen te kunnen doen om in eigen land de mainportfunctie van Schiphol in de Randstad te kunnen hanhaven.

Schiphol heeft plannen voor de bouw van een nieuwe pier, de H-pier, zo maakte Verboom verder bekend. Deze moet de drukte in het zogenoemde D-gebied van de luchthaven doen afnemen, aldus Verboom. Op de D-pier zullen alleen nog overstappende passagiers komen. De nieuwe H-pier zou in het westelijk deel van de terminal moeten komen, en worden gereserveerd voor een snelle en efficiëntere afhandeling van zogenoemde `point-to-point' vluchten binnen Europa. Overstappende passagiers zullen daar niet komen.

De winststijging van Schiphol was deels te danken aan een eenmalige financiële meevaller van 9 miljoen euro bij het leasecontract van het kantorengebouw Triport op de luchthaven. Daar stond tegenover dat de boekhoudkundige winst op de waarde van het vastgoed dit halfjaar veel lager uitviel dan in dezelfde periode een jaar eerder: een plus van 1,8 miljoen dit halfjaar tegen een plus van 17,5 miljoen in het eerste halfjaar van 2003.

Schiphol verdient geld aan havengelden (een omzet van 246 miljoen euro) en verder met `concessies' voor winkels (56 miljoen euro), de verhuur van vastgoed (53 miljoen euro) en parkeergeld (33 miljoen euro). Er werd een kostenbesparing van 10 miljoen euro gerealiseerd door het bedrijf.

Het komende halfjaar zal het herstel van de luchtvaart minder groot zijn dan in de eerste maanden van 2004, verwacht financieel directeur Verboom.