Japan winnaar bij order HSL China

Japan heeft de megaorder gewonnen voor de hogesnelheidstrein in China. Het gaat om de modernisering van vijf spoorweglijnen met een totale lengte van 2.000 kilometer, die volgens het Chinese persbureau Xinhua 12 miljard dollar (9,96 miljard euro) zal kosten.

Het Duitse conglomeraat Siemens, dat actief meedong met het project, vist achter het net. Het Franse Alstom en het Canadese Bombardier krijgen wel via joint ventures met Chinese ondernemingen een deel van het lucratieve contract. Maar de hoofdprijs gaat naar zes Japanse ondernemingen, waaronder Kawasaki Industries, die de Shinkansen, de Japanse hogesnelheidstrein met een topsnelheid van 275 kilometer per uur, nu samen met de Chinese treinbouwer Nanche Sifang zullen ombouwen tot een model voor China met een topsnelheid van 200 kilometer per uur. Het zou voor het eerst zijn dat Japan superieure technologie, in dit geval zijn hogesnelheidstreintechnologie, met China wil delen.

Volgens berichten vandaag in de Chinese media is door de Chinese autoriteiten ook een principebesluit genomen over de meest lucratieve en grootste modernisering van de Chinese spoorwegen, de aanleg van een 1.300 kilometer lange superhogesnelheidslijn van Shanghai naar de hoofdstad Peking. Ook voor dat project is Siemens in de markt. Het Duitse concern hoopt nog aldoor dat de aanleg van de korte, supersnelle zweeftrein tussen de stad Shanghai en het internationale vliegveld van Pudong, waarbij het via een joint venture zijn treintechnologie aan China ter beschikking heeft gesteld, zijn kansen op deze megaorder groter zal maken. Duitse media reageerden vandaag sceptisch, nu Japan Duitsland is gepasseerd voor het op een na grootste Chinese moderniseringsproject.