Douwe Egberts trekt tv-spot terug

Koffiefabrikant Douwe Egberts trekt met directe ingang zijn televisiereclame voor Caffiato, koude cappuccino, terug. Dat heeft het bedrijf besloten nadat de Reclame Code Commissie vorige week een klacht tegen het spotje heeft toegewezen.

In de televisiereclame zitten drie vrouwen rond een zilveren dienblad, waarop drie `lijntjes' Caffiato liggen. Deze vrouwen zuigen elk met een rietje zo'n `lijntje' op.

De Reclame Code Commissie stelt in haar besluit dat Douwe Egberts bewust een verband legt met het gebruik van drugs, vooral omdat de vrouwen de `lijntjes' lijken te snuiven. De Commissie vindt de spot ,,in strijd met de goede smaak'', hoewel ze laat weten dat ze zich in vergelijkbare zaken terughoudend opstelt, ,,gezien het subjectieve karakter'' daarvan, schrijft ze in de schriftelijke motivatie van het besluit.

De commissie acht de uiting ook nodeloos kwetsend voor diegenen die betrokken zijn geweest bij de problemen waartoe drugs en drugsverslaving kunnen leiden. De commissie beveelt Douwe Egberts aan om ,,niet meer op dergelijke wijze reclame te maken''.

Een woordvoerster van het koffieconcern liet vanochtend weten dat ze het ,,jammer'' vindt dat de commissie deze beslissing heeft genomen en gaat niet in hoger beroep. De eerste serie uitzendingen voor Caffiato is onlangs afgelopen, maar binnenkort volgt een nieuwe reeks. Het bedrijf zal de spots gedeeltelijk aanpassen, aldus de woordvoerster.

Douwe Egberts stelt dat de kijker in de spot ,,bewust op het verkeerde been werd gezet, doordat de associatie met drugsgebruik wordt opgeroepen, waarna vervolgens voor een ieder volstrekt duidelijk is dat de drie vrouwen slurpen van een `lijntje' Caffiato.''