40 uur werken bij Opel

Autofabrikant General Motors (GM) wil de werkweek in zijn Opel-fabrieken in Duitsland verlengen van 35 tot 40 uur, zonder de lonen te verhogen. Verder wil General Motors de lonen tot 2009 bevriezen. Dat heeft het concern gisteren bevestigd, nadat de Duitse krant Bild het voornemen had onthuld. Met de invoering van een 40-urige werkweek volgt Opel concurrenten Volkswagen en DaimlerChrysler.

Bild schreef verder dat Opel de vakbonden bij de deze week begonnen CAO-onderhandelingen heeft voorgesteld eindejaarsuitkeringen, vakantiegeld en toeslagen voor werken in de avonduren en in het weekend te verlagen of af te schaffen. Opel wil inhoudelijk niet reageren op de inhoud van de voorstellen.

Ook de ondernemingsraad (OR) van Opel wil niet reageren op de publicatie in Bild. Woensdag bracht de OR zelf al naar buiten dat Opel de lonen wilde verlagen. De OR eiste in een reactie daarop een werkgelegenheidsgarantie voor het personeel tot 2010.

Volkswagen stelde deze week voor de lonen twee jaar te bevriezen en prestatiebeloning in te voeren. Gisteren voegde het management van Volkswagen daaraan toe bereid te zijn het eigen salaris ook twee jaar niet te verhogen. De vakbonden kwalificeerden deze uitspraak direct als `afleidingsmanoeuvre'. DaimlerChrysler sloot vorige maand als eerste Duitse autoproducent een contract met de vakbonden over een langere werkweek zonder loonsverhoging.