Toerist mijdt Griekenland

De Spelen hadden van Griekenland weer een toeristische trekpleister moeten maken. Maar er is meer nodig. Om het tij te keren heeft de minister van Toerisme deze week een internationale advertentiecampagne aangekondigd.

Het staat in krant, dus moet het waar zijn: toeristen die hun beklag willen doen over de, in hun ogen, belachelijke prijzen kunnen tussen half negen 's ochtends en half negen 's avonds twee nummers bellen: 2101520 (het ministerie van Ontwikkeling) en 21011721 (de onafhankelijke consumentenvereniging INKA).

Dat is niet aan dovemansoren gericht, wanneer 5 euro wordt gevraagd voor een biertje. Helaas, beide nummers blijken buiten werking.

De Atheense horeca profiteert naar hartelust van de Olympische Spelen – al zijn er zelfs in de Plaka natuurlijk uitzonderingen als Shola Rhio (sinds 1935) en Zorba. En ook in wijken waar geen toeristen komen, zijn de prijzen op de menukaarten van de taverna's niet op z'n olympisch aangepast.

Ondanks de verzekering van de Griekse associatie van restauranthouders dat de Spelen niet zouden worden aangegrepen om er zelf beter van te worden, blijkt het tegendeel het geval. Twee euro voor een flesje water (normaal 50 eurocent) – het is een voorbeeld uit vele.

Dan zijn er, natuurlijk, de taxichauffeurs die in plaats van de toegestane drie euro die zij bovenop de ritprijs mogen vragen gedurende de Spelen, er rustig tien vragen.

Het moet de regering een doorn in het oog zijn, want met het toerisme in Griekenland staat het er al jaren belabberd voor, terwijl dat, volgens de officiële statistieken, verantwoordelijk is voor zo'n slordige 12 procent van het bruto nationaal product.

In werkelijkheid, wanneer het zwarte circuit wordt meegerekend, ligt dat percentage tussen de 18 en 20.

Zelfs in het jaar van de Spelen is het toerisme met ruim 10 procent ingestort, terwijl het jaar 2003 ook al een daling te zien gaf. De huidige regering van Nieuwe Democraten verwijt nu de vorige PASOK-regering dat die sinds 1997, toen Griekenland de Spelen toegewezen kreeg, veel te weinig reclame voor het land gemaakt heeft.

Om het tij te keren heeft de minister van Toerisme, Dimitris Avramopoulos, deze week een internationale advertentiecampagne aangekondigd. Maar het is de vraag of de kosten van deze campagne, 30 miljoen euro, het gewenste resultaat zullen hebben.

Was Griekenland lang het land waar je goedkoop kon eten, slapen en drinken, met gratis zon en zee en vriendelijke, gastvrije mensen – nu is het land, ook volgens veel Grieken, duur, is de dienstverlening pover en de verhouding tussen prijs en kwaliteit in veel gevallen zoek.

En dan is er het vele vuil dat, bij gebrek aan verbrandingsinstallaties, in de natuur ligt weg te rotten. Voor verwoede wandelaars is dat bepaald geen wenkend perspectief.

,,We blijven een land waar toeristen pootje worden gelicht'', schreef de krant Kathimirini begin augustus. En buurland Turkije is, aldus de krant, een stuk goedkoper. Daar is het toerisme dit jaar met 60 procent toegenomen.

Twee redacteuren van de krant besloten een paar weken geleden in Turkije een kijkje te nemen en wisten niet wat hun overkwam: ,,Niemand probeerde ons op te lichten, in alle taxi's lag een plattegrond waarop het bedrag stond wat je moest betalen voor de meest voor de hand liggende bestemmingen en zelfs de openbare toiletten waren schoon.

Als de Griekse toeristensector op enigerlei wijze een olympische medaille wil winnen, dan moet zij harder haar best doen dan wie dan ook van onze atleten.''

Niet alleen komen steeds minder buitenlanders naar het land van Zeus, de Grieken zelf laten het ook afweten. Zij nemen kortere vakanties, slapen bij familie of verpozen zich in hun huisjes in hun geboortedorp waar zelf eten koken goedkoper is dan tafelen in de taverna.

Politici mogen elkaar nu dan in de haren vliegen over de vraag wie gefaald heeft om de Olympische Spelen als kapstok voor de herrijzenis van het Griekse toerisme in te zetten, ze gaan hiermee voorbij aan de realiteit dat Griekenland te kampen heeft met een structureel probleem.

De zo gewenste buitenlandse kwaliteitsinvesteringen zijn achterwege gebleven, mede door de verstikkende bureaucratie. Er ligt nu dan ook een wet bij het parlement om de tot op heden 76 handtekeningen die noodzakelijk zijn om een investering door de bureaucratische molens te krijgen, terug te brengen tot slechts drie.

Ook wordt de overheid van verschillende kanten aangespoord de excessen in de toeristensector veel strenger te bestraffen.

Tijdens een actie in Athene, in de week voorafgaande aan de Spelen, is gebleken dat dat werkte: bij een controle van 1.200 ondernemers zijn niet minder dan 600 beboet. De boetes liepen op tot vele duizenden euro's.

Een dergelijke aanpak zal, zo is de verwachting, beter helpen in het upgraden van het Griekse imago dan welke advertentiecampagne dan ook. Omdat, zo luidt een oude regel: je een slecht product niet verkoopt met veel reclame.