Nipplegate II

Het Amerikaanse merkenbureau keurde onlangs een logo af omdat het onzedelijk zou zijn. Europese bureaus zijn aanmerkelijk minder streng.

Dat de gemiddelde Amerikaan een tamelijk preuts type is wisten we natuurlijk allang. De overspannen reacties eerder dit jaar op de ontblote borst van zangeres Janet Jackson waren daar weer eens een mooi bewijs van. Maar wie dacht dat de affaire voor enige gewenning in de Verenigde Staten zou zorgen heeft het mis. De spraakmakende onthulling van Jackson lijkt de Amerikanen alleen nog maar puriteinser gemaakt te hebben, vooral als het om borsten gaat.

Het Amerikaanse merkenbureau, dat volgens de wet registraties van merken mag weigeren als deze in strijd zijn met de openbare orde of de goede zeden, weigerde tot veler verbazing onlangs de registratie van het merk Invisipples. Volgens het merkenbureau was het logo van Invisipples een `representation of the female form' en moest het beschouwd worden als `scandalous to a substantial composite of the general public'.

Als je het logo bekijkt denk je in eerste instantie: waar hebben ze het in godsnaam over? Maar goed, bij nadere beschouwing zie je inderdaad dat achter de twee i's van Invisipples twee rondjes zijn getekend die vermoedelijk borsten moeten voorstellen. Help, borsten, niet weer een `nipplegate', moet het merkenbureau gedacht hebben. Daar branden wij na de affaire-Jackson onze vingers niet meer aan.

In Europa zijn we wat dat betreft veel liberaler. Het Europese Merkenbureau in Alicante laat slechts een klein lijstje zien van merken die ooit geweigerd werden wegens hun onzedelijke karakter of strijd met de openbare orde. Het gaat daarbij dan bijvoorbeeld om het vrij stevige Fuck of the Year voor een televisieprogramma of om het merk Bill Clinton voor sigaren. Maar daar blijft het dan ook bij. Merken als Big Cock voor kleding en Tiny Penis voor een spelletje werden zonder probleem geaccepteerd. En zelfs het merk Dick & Fanny, twee woorden die in Engelse slang staan voor de mannelijke en vrouwelijke geslachtsdelen, werden na een beroep alsnog tot het register toegelaten.

Toch verschilt de invulling van het begrip onzedelijk binnen Europa nog steeds per land. In Engeland lijkt men de teugels tamelijk strak aan te trekken. Daar werd kort geleden het merk Fook voor T-shirts geweigerd omdat het in klank teveel op `Fuck' leek. Zelfs de originele argumenten van de deposant dat Fook eigenlijk een Chinese familienaam is die `blessing' betekent en dat het bovendien slechts een afkorting is van Friends Only OK, mochten niet baten. Het Engelse merkenbureau vond Fook als merk in strijd met de goede zeden.

En hoe staat het bij ons eigenlijk met de goede zeden? Het zal niet verbazen dat wij op het gebied van vunzigheden heel liberaal zijn. Navraag bij het Benelux Merkenbureau leert dat er hier eigenlijk nog nooit een merk is geweigerd vanwege zijn onzedelijke karakter. Merken als Grote Lul voor bierviltjes en Neuken doe je zo voor een tv-programma haalden probleemloos het Benelux merkenregister.