Fors lagere winst bij CSM na tegenvallers in Europa

De winst van voedingsconcern CSM zal dit jaar fors lager zijn dan afgelopen jaar. Vooral de verkopen van ingrediënten aan bakkers in Europa viel tegen, waardoor bij CSM's grootste divisie het bedrijfsresultaat met eenderde daalde. Om de groei van het concern te stimuleren gaat CSM zijn snoepdivisie verkopen, die vooral bekend is van Venco-drop en Sportlife-kauwgum. Dit maakte het bedrijf vanochtend bekend bij de presentatie van de tegenvallende halfjaarcijfers.

CSM is de grootste dropproducent in Europa. De snoepdivisie heeft een jaaromzet van 750 miljoen euro, is in zestien landen aanwezig en heeft 4.500 werknemers. CSM concentreert zich nu helemaal op producten voor bedrijven: bakkerij-ingrediënten, suiker en melkzuurproducten. Vier jaar geleden verkocht CSM zijn andere divisie consumentenproducten (Karvan Cevitam limonade, Honig soepen en De Ruijter hagelslag).

Bestuursvoorzitter J. Vink van CSM wil met de verkoop van de suikerwerken de autonome groei van de biochemische en bakkerijactiviteiten financieren. ,,Door de goede positie op de snoepmarkt die we de afgelopen jaren in Europa hebben opgebouwd, verwachten we dat er voldoende kopers zijn.'' CSM groeide de afgelopen jaren vooral door andere fabrikanten over te nemen. Vink hoopt voor eind dit jaar een koper te hebben gevonden, maar zegt nog niet in gesprek te zijn met kandidaten. Hij verwacht belangstelling van zowel concurrenten als financiële partijen. ,,Het is een agressief verkooptraject waarvan ik verwacht dat het in maart 2005 is afgerond'', zegt de bestuursvoorzitter.

De teleurstellende cijfers over de eerste helft van 2004 zijn aanleiding voor CSM om de verwachtingen voor het hele jaar flink naar beneden bij te stellen. Het bedrijf voorziet nu een daling van de winst met 10 tot 15 procent. Eerder dit jaar werd rekening gehouden met een daling van 5 tot 10 procent.

De winst daalde ten opzichte van de eerste zes maanden van 2003 met 21,6 procent tot 67,3 miljoen euro. Dat is ruim 10 miljoen euro lager dan analisten hadden verwacht. CSM is de grootste maker van bakkerij-ingrediënten (voorgebakken brood, aroma's, vetten) ter wereld, maar behaalde dit halfjaar tegenvallende resultaten in Frankrijk en Duitsland. ,,De rest van Europa was stabiel en ziet er ook goed uit'', aldus Vink.